Wirtualni operatorzy stają się coraz popularniejsi. Co więcej, zaczynają stanowić poważną konkurencję dla gigantów sieci komórkowych funkcjonujących w tradycyjny sposób. Wszystko dlatego, że ich oferta jest często bardzo atrakcyjna zarówno dla nowych klientów, jak i stałych użytkowników.
Kim są wirtualni operatorzy?
Operatorzy wirtualni, występujący także pod nazwą MVNO (skrót od angielskiej nazwy Mobile Virtual Network Operator), wciąż stanowią pewne novum. Pierwsza firma tego typu zaczęła działalność w Polsce w 2007 roku. Od tamtej pory pojawiło się wiele nowych przedsiębiorstw, jak chociażby coraz popularniejszy Mobile Vikings. Choć przez lata operatorzy wirtualni budzili pewną nieufność użytkowników, obecnie zaczynają zyskiwać ich aprobatę, ponieważ zapewniają wiele korzystnych rozwiązań.
Na samym początku warto jednak dowiedzieć się, czym w ogóle jest MVNO. Mianem operatorów wirtualnych nazywa się firmy, które oferują klientom rozwiązania z zakresu telefonii komórkowej, jednak korzystają przy tym z infrastruktury większych podmiotów (czyli operatorów strukturalnych, inaczej MNO – Mobile Network Operator). Same nie mają własnych nadajników czy częstotliwości radiowych. Są więc niejako zależne od znanych gigantów na rynku – wiąże je z nimi specjalna umowa, na podstawie której możliwe jest współdzielenie stacji przekaźnikowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu operatorzy wirtualni mogą zaoferować swoim klientom równie dobry zasięg telefonii komórkowej, co wielcy gracze.
Czym kuszą wirtualni operatorzy?
Mimo że wirtualni operatorzy komórkowi to mniejsze firmy, skorzystanie z ich usług może być bardzo opłacalne. W żadnym wypadku nie należy obawiać się tego typu firm – są one w pełni legalne, a ich funkcjonowanie jest regulowane przez odpowiednie przepisy prawa telekomunikacyjnego.
Największą zaletą operatorów wirtualnych jest to, że ich oferty są często o wiele atrakcyjniejsze pod względem finansowym od tych proponowanych przez większe przedsiębiorstwa. Widoczne jest przy tym bardzo dobre przełożenie jakości usług do ich ceny. Warto przy tym pamiętać, że takie firmy mogą pozwolić sobie na przedstawienie klientom tańszych rozwiązań, ponieważ nie mają kosztów stałych związanych z koniecznością utrzymania własnej infrastruktury, tworzenia setek biur obsługi klienta w całym kraju czy zatrudniania tysięcy pracowników. Ponadto, w porównaniu do gigantów na rynku, o wiele mniej inwestują w marketing. Dzięki takim oszczędnościom stać je na stworzenie naprawdę konkurencyjnych ofert, które stanowią realną alternatywę dla propozycji wysuwanych przez operatorów strukturalnych.
Trzeba przy tym wiedzieć, że operatorzy wirtualni najczęściej dają możliwość skorzystania z telefonu na kartę. To kolejna zaleta, która przyciąga użytkowników, którzy cenią sobie dużą elastyczność. Takie firmy słyną też z doskonałej obsługi klienta. Choć najczęściej nie mają własnych biur, załatwienie wszystkich formalności jest bardzo proste. Można to zrobić zarówno za pośrednictwem Internetu, jak i przez telefon.
Komentarze
1