Czy słyszałeś o tym, że dzięki odpowiedniemu użyciu linków można wypozycjonować stronę internetową? Czy wiesz, że metoda ta zaczęła być stosowana po stworzeniu wyszukiwarki Google? Zabiegi SEO oparte na manipulowaniu linkami nazywamy link buildingiem, a dziś opowie nam o tym nasz gość - Marek Masalski. Marek to specjalista od pozycjonowania stron, który chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Jeśli posiadasz własną witrynę lub myślisz o jej założeniu - ten artykuł jest dla Ciebie. Zapraszamy!
Dlaczego akurat linki?
Choć dla specjalisty od SEO praca z linkami to codzienność, dla laika może to być coś zupełnie nowego. W jaki sposób używa się więc linków w procesie pozycjonowania? Jak korzystają na tym strony internetowe? Jakbyś to wyjaśnił, Marku?
- Cofnijmy się w czasie do momentu, gdy nie było jeszcze wyszukiwarki Google, a stron było niewiele. Wyszukiwarki, które wtedy istniały, opierały swoje działanie głównie na rozróżnianiu słów kluczowych. Strony internetowe były wówczas zjawiskiem dużo rzadszym niż teraz i nie konkurowały ze sobą zbyt mocno. Obecnie, indeksowanie na podstawie słów kluczowych oczywiście nie byłoby możliwe. Aby ustalić, która witryna zasługuje na wyświetlenie w pierwszej kolejności, bierze się pod uwagę znacznie więcej czynników. Jednym z nich - w znacznym uproszczeniu - jest ilość oraz jakość linków odwołujących się do danej strony.
Rodzaje linków
W naturalny sposób nasze kolejne pytanie odnosi sie do tego, skąd biorą się linki używane w pracach SEO.
- Pozycjonowanie stron w oparciu o linki to zróżnicowany proces. Wyróżnia się kilka ich typów oraz posiadanych przez nie ról. Linki można podzielić na przykład na zewnętrzne i wewnętrzne. Zewnętrzne to oczywiście te, które pochodzą z innych witryn. Te wewnętrzne to z kolei linki, które zostały umieszczone w obrębie pozycjonowanej strony. Warto wspomnieć w tym miejscu także o linkach dofollow i nofollow. Dofollow to takie, które z punktu widzenia SEO są wartościowe, a nofollow przeciwnie. Doświadczenie pokazuje jednak, że linki nofollow również mogą wpłynąć pozytywnie na wyniki prac.
Czy wykorzystuje się tylko i wyłącznie linki URL?
- Biorąc pod uwagę opis linku odsyłacza, nie tylko. Wyróżnia się także linki brandowe, mieszane/PMA, ZMA oraz EMA. Nie będę wyjaśniał poszczególnych skrótów, ponieważ nie ma to dla nas większego znaczenia. Powtórzę jednak, że różnice międzdy powyższymi rodzajami linków dotyczą jedynie ich opisów.
Źródła linków zewnętrznych
Skąd biorą się linki zewnętrzne? Jak wygląda ich pozyskiwanie? Marek Masalski kontynuował:
- Pozycjonowanie stron z użyciem linków to złożony proces. Istnieje kilka potencjalnych źródeł linków, którzy wykorzystuje się w pracach SEO. Kiedy zaczęto masowo pozycjonować strony internetowe, bardzo popularne stały się katalogi stron. Istniały więc witryny, które specjalizowały się w zasadzie tylko i wyłącznie w odsyłaniu do innych stron. Posługiwanie się takimi katalogami nie przynosi już tak dobrych rezultatów jak kiedyś, lecz jest praktyką wciąż wykorzystywaną. Pozycjonowanie stron za pomocą linkowania umożliwiają również posty na forach i komentarze na blogach. Dobre rezultaty przynoszą także wpisy gościnne i publikacje branżowe. Metoda ta polega na zbudowaniu relacji z innymi serwisami z naszej branży. Z reguły polega to na płatnym umieszczeniu konkretnej treści oraz linku do naszej strony na innej witrynie. Działania tego typu wpływają również bardzo pozytywnie na wizerunek marki.
Wygląda więc na to, że strony internetowe to znacznie więcej niż to, co jawi się naszym oczom. Teraz jasno widzimy, ile niepotrzebnej treści - z punktu widzenia czytelnika - muszą zawierać witryny. W pewnym sensie jest to nawet fascynujące. Marku, bardzo dziękujemy za rozmowę - to było naprawdę ciekawe. Do następnego razu!
- Dziękuję Wam również za możliwość rozmowy! Pozycjonowanie stron to temat, na który zawsze wypowiadam się chętnie. Pozdrawiam wszystkich i do następnego razu!
Komentarze
0