Luty jest miesiącem kolejnych zmian, spowodowanych działaniem Pakietu Mobilności. Dalsze przepisy regulują sposób rozliczania wynagrodzeń, a szacunkowe rachunki wskazują na 20-procentowy przyrost całościowych kosztów, wśród pracodawców sektora transportowego. Jakie są założenia Pakietu Mobilności w kontekście kalkulowania pracy kierowców zawodowych? Odpowiedzi w dzisiejszym artykule!

Rewolucja

Tytułowe sformułowanie, najlepiej oddaje charakter zmian i modyfikacji, wprowadzonych przez Pakiet Mobilności. Odnosi się to również do obszaru wynagrodzeń kierowców zawodowych, co w praktyce przekłada się na ewolucję sposobu liczenia, dotychczas realizowanych tras przewozowych.

Podstawowym kryterium, według którego następują dalsze kalkulacje, jest rodzaj i miejsce wykonywanej aktualnie aktywności transportowej. Oznacza to, że wynagrodzenie kierowcy jest uzależnione od bieżącego zlecenia, co dodatkowo utrudnia cały proces.

Warto zaznaczyć, że każda z kategorii cechuje się odmiennymi przepisami i zaleceniami, odnośnie prawidłowej formy rozrachunku. Właśnie dlatego wyróżnia się transport realizowany na terenie kraju, a także kabotaż, tranzyt, cross-trade (przerzut) oraz międzynarodowy transport dwustronny.

Co z delegacjami?

To przepisy porządkujące sposób wynagradzania pracowników delegowanych są źródłem wielu kontrowersji. Pakiet Mobilności zakłada bowiem, że tacy kierowcy powinni otrzymywać minimalne wynagrodzenie zagraniczne, adekwatne do państwa wykonywania działalności transportowej.


Projekt nie dotyczy jednak wszystkich klas przemieszczania, więc wielokrotne manipulacje i kombinacje podczas realizacji zamówienia, mogą generować dodatkowy zamęt. Firmy wykonujące przewóz bilateralny lub tranzytowy, nie uruchamiają metody rozliczania wynagrodzenia względem specyfiki poszczególnego kraju i nie spełniają warunków delegowania, ponieważ realizują podróż służbową.

Kierowcy, którzy są w trakcie transportu kabotażowego lub cross-trade, przestają funkcjonować w statusie podróży służbowej i podlegają pod unijną interpretację delegowania oraz stawek minimalnych zagranicznych lokalizacji. Honorarium takiego kierowcy jest podporządkowane pod wariant wykonywanej czynności. Co więcej, porównanie pracowników o identycznym stażu przejechanych kilometrów, może przynieść bardzo odmienne rezultaty.

Znajomość przepisów

Taka strategia wynagradzania kierowców wymusza znajomość kilku kluczowych źródeł informacji. Pierwszym z nich jest oczywiście Pakiet Mobilności oraz wszelkie regulacje unijne, które są z nim związane.

Kolejnym przykładem jest Ustawa o czasie pracy kierowców, wraz z aktualnymi nowelizacjami oraz wszelkimi regulacjami. Ostatnią formą pozyskiwania niezbędnej wiedzy jest prawo pracy państwa, na którego terenie realizowany jest właśnie proces logistyczny.

Oznacza to, że każde przedsiębiorstwo transportowe powinno rzetelnie przeanalizować adekwatne pozycje prawa pracy. Tylko takie rozwiązanie zapewni właściwe i bezproblemowe rozliczanie zatrudnionych pracowników.

Dowiedz się o aktualnych zmianach związanych z pakietem mobilności na ocrk.pl!