Jedenaście pojazdów bezemisyjnych zostało już zamówionych, ale ich producent – Ursus Bus (stoi na czele konsorcjum z ukraińskim Bogdan Motors) – ma poważne problemy finansowe i są poważne wątpliwości, czy będzie w stanie zrealizować kontrakt. Poza tym, Szczecin otrzymał niedawno 20 mln zł dofinansowania i na początek przyszłego roku planowany jest przetarg na zakup ośmiu kolejnych autobusów elektrycznych.

11 zamówionych autobusów powinno trafić do Szczecina najpóźniej do końca lutego 2020 r. Z lubelskiego Ursusa dochodzą jednak bardzo niepokojące sygnały. W tym roku już cztery miasta zmuszone były zerwać kontrakty podpisane z tym podmiotem. W obiecanym terminie na zamówione pojazdy nie doczekano się w Katowicach, Ostrowie Wielkopolskim, Nowym Sączu i w Lublinie. Spółka zmaga się z poważnymi problemami finansowymi. Ostatnio część jej majątku zlicytował komornik, m.in. szkielety konstrukcyjne niedokończonych autobusów..

„Liczymy na realizację kontraktu”

Szczecińscy urzędnicy wciąż jednak mają nadzieję, że zamówione autobusy zostaną wyprodukowane. Mają kosztować 38,2 mln zł.

- Na ten moment liczymy na realizację kontraktu – mówi Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji. - Miasto monitoruje sytuację w Ursus Bus S.A. Z końcem listopada przedstawiciele miasta udali się z wizytą do siedziby dostawcy, żeby zweryfikować stan zaawansowania i wywiązywania się firmy z kontraktu. Niezależnie od tego odbyło się też kilka spotkań z przedstawicielami konsorcjum.

W pesymistycznym wariancie trzeba będzie walczyć o 11 mln zł

Jeżeli producent nie wykona zamówienia, po 30 dniach oczekiwania, czyli pod koniec marca 2020 r., magistrat będzie mógł rozwiązać umowę z winy wykonawcy. W przypadku, gdy ziści się ten scenariusz, kluczowe będzie zachowanie unijnego dofinansowania. Na zakup 11 autobusów bezemisyjnych pozyskano środki z dwóch źródeł: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego i programu GEPARD. Wsparcie zewnętrzne to łącznie 11,7 mln zł.

- Miasto prowadzi rozmowy z instytucjami od których pozyskane zostało dofinansowanie na zakup autobusów. Rozmowy te mają na celu zabezpieczenie miasta przed utratą pozyskanych środków zewnętrznych gdyby konsorcjum Ursus Bus nie wywiązało się z kontraktu – zapewnia Piotr Zieliński.

Przypomnijmy, że w przetargu, który wygrało konsorcjum Ursus Bus, brała udział również firma Solaris Bus & Coach. Ich oferta była jednak dużo droższa, wynosiła 49,3 mln zł.

Dostaniemy 20 mln zł na 8 autobusów

Pod koniec listopada miasto pozyskało dofinansowanie na zakup kolejnych 8 autobusów elektrycznych. Środki pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, rozdzieliło je Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Szczecin otrzyma 20,4 mln zł, czyli 85% planowanych kosztów netto (29.5 mln zł).

- Na ten moment kompletujemy dokumentację aby podpisać umowę na dofinansowanie. Z uwagi na aktualne uwarunkowania rynkowe jak i terminy dostaw u poszczególnych producentów, wystąpiliśmy o przedłużenie projektu do stycznia 2022 roku. W pierwszych miesiącach 2020 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na zakup nowych pojazdów – informuje Piotr Zieliński.

Będą kolejne autobusy elektryczne?

Szczecin uczestniczy również w projekcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, którego celem jest zaprojektowanie innowacyjnego autobusu elektrycznego dla samorządów. W bliżej nieokreślonej przyszłości, dzięki realizacji tego projektu, do naszego miasta może trafić 10 takich pojazdów.