Jak podają badania Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody, na świecie w ciągu roku produkuje się ponad 300 milionów ton plastiku. Wiele z tych odpadów nie jest poddawana recyklingowi, tylko pozostaje w środowisku i trafia np. do oceanów. Na szczęście coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę, dzięki czemu proekologiczne działania stają się popularniejsze. Ta tendencja przyczynia się również do uruchamiania nowych inicjatyw, tworzonych z myślą o ekologii.

Pojemniki na odzież

Branża fashion coraz więcej działa w zakresie ochrony środowiska. Na uwagę zasługują zwłaszcza rozwiązania, które nie tylko przyczyniają się do poprawy naturalnego ekosystemu, ale także dają możliwość wspierania innych. Jednym z takich przykładów jest pomysł polskiej firmy rodzinnej https://www.lppsa.com, który polega na ulokowaniu w salonach marki Reserved pojemników na używaną odzież. Można w nich umieszczać ubrania bez względu na metkę, a to, co uda się zebrać, przekazywane jest za pośrednictwem Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta potrzebującym. Akcja cieszy się sporym powodzeniem, co sprawiło, że do tej pory udało się zebrać ponad półtorej tony ubrań! Z tego też powodu spółka zdecydowała się na umieszczenie boxów w kolejnych 30 salonach marek House i Mohito. Co więcej, ten polski producent odzieży podpisał także międzynarodowe porozumienie, The New Plastics Economy Global Commitment, którego głównym celem jest wyeliminowanie z obiegu tworzyw sztucznych, nienadających się do ponownego wykorzystania albo recyklingu. Przystępując do globalnego porozumienia, LPP SA zapowiedziało, że firma skupi się m.in. na racjonalnej gospodarce plastikiem w salonach marek własnych. Co więcej, spółka planuje także do 2025 roku wyeliminować ze sprzedaży internetowej oraz z operacji logistycznych plastikowe opakowania nienadające się do ponownego wykorzystania.

Trzymaj ciepło

Ta akcja informacyjno-edukacyjna to współpraca Urzędu Miasta Poznania oraz firmy Veolia. Polega ona na przeprowadzaniu bezpłatnych badań termowizyjnych domów jednorodzinnych i kamienic na terenie stolicy Wielkopolski. Jaki jest cel takich analiz? Przede wszystkim pozwalają one na wykrycie strat ciepła w budynkach (powodowanych m.in. przez nieszczelne okna, nieodpowiednio ocieplone ściany itp.), które nie tylko powodują, że w samym lokalu jest niższa temperatura, ale także przyczyniają się do emisji zanieczyszczeń do środowiska. W ramach tej inicjatywy planowane jest przebadanie aż 500 domów jednorodzinnych. Wspomniane badania termowizyjne zwracają przede wszystkim uwagę na problem przekraczania dopuszczalnych wartości stężeń pyłu PM10 i ilości zanieczyszczeń wytwarzanych w trakcie okresu grzewczego przez źle docieplone budynki.

Responsible Fashion Awards

Konkurs organizowany jest przez Międzynarodową Szkołę Kostiumografii i Projektowania Ubioru (partnerem wydarzenia jest także wspomniana już wcześniej firma LPP SA). Responsible Fashion Awards ma na celu promowanie ekologicznych i etycznych rozwiązań w procesie projektowania odzieży. Mogą wziąć w nim udział zawodowi projektanci, ale też osoby niezwiązane z modą, interesujące się jednak branżą fashion i projektowaniem. Głównym zadaniem jest nie tylko promocja działań z zakresu odpowiedzialnej mody czy wydarzeń o charakterze CSR-owym, ale także edukacja w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych pozwalających na odpowiedzialną produkcję ubrań.

Noś się EKO

Akcja ta jest pomysłem banku ING i jej główny cel to promowanie ekologicznych zachowań wśród konsumentów. Aby ułatwić zadanie swoim klientom, marka postanowiła przerobić wielkoformatowe reklamy na… gadżety, takie jak plecaki, torby czy nerki. Działanie to sprawiło, że siatki wielkoformatowe nie zostały zutylizowane, a przerobione, dzięki czemu otrzymały nowe życie. Firma podkreśla, że to sposób na zminimalizowanie odpadów, które zamiast zalegać na wysypiskach, mogą stać się czymś praktycznym i posłużyć innym. Akcja wzbudziła spore zainteresowanie odbiorców, a same produkty bardzo szybko się rozeszły. Powodzenie inicjatywy sprawiło, że bank do tej pory stworzył już 7400 sztuk tych gadżetów.

***

Inicjatywy ekologiczne to naturalna konsekwencja większej świadomości społeczeństwa na temat wpływu człowieka na otaczającą go przyrodę. Dzięki nim możliwe jest nie tylko edukowanie ludzi, ale przede wszystkim pokazywanie im, w jaki sposób mogą zmienić swoje nawyki, aby przestały mieć negatywny wpływ na środowisko. Są więc konieczne, a organizowanie takich aktywności przez duże przedsiębiorstwa zachęca kolejne firmy do podobnych działań o tym charakterze.