Wprowadzenie nowego ładu parkingowego – to cel magistratu na najbliższe miesiące. Najwięcej emocji budzą planowane zmiany w powiększonej Strefie Płatnego Parkowania (m.in. wyższe stawki i ograniczenie abonamentów), ale dopełnieniem tego procesu mają być również nowe parkingi i parkingowce.
O szczegółach mówili w czwartek Paweł Adamczyk, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta i Radosław Kanarek, prezes miejskiej spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne. Tematem przewodnim wideoczatu z mieszkańcami było właśnie parkowanie.
860 miejsc przy przystankach SKM
Celem kompleksowych zmian ma być przede wszystkim większa rotacja na miejscach parkingowych w strefie i zachęta dla kierowców do przesiadania się do komunikacji miejskiej. Temu służyć mają m.in. parkingi Park&Ride planowane przy niemal wszystkich przystankach powstającej Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Łącznie mają zapewnić blisko 860 miejsc postojowych.
- Liczbę projektowanych miejsc zdefiniowało szacowane przez nas zapotrzebowanie i przestrzeń dostępna wokół poszczególnych stacji – tłumaczył dyrektor Adamczyk.
Zachęta do przesiadki dla osób dojeżdżających spoza miasta
Dodatkowo, nowe parkingi Park&Ride powstają już przy nowych węzłach przesiadkowych. Na Głębokim miejsc będzie ok. 150, w Podjuchach – ok. 140, a przy nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Szafera – ok. 180. Przypomnijmy, że istnieją już popularne obiekty tego typu przy ul. Turkusowej (58 miejsc) i Jaśminowej (50 miejsc) oraz rzadziej wykorzystywany parking przy ul. Hangarowej (425 miejsc).
- Parkingi P&R na obrzeżach miasta, przy Szafera i na Głębokim, będą służyć osobom dojeżdżającym do Szczecina z Bezrzecza, Wołczkowa czy Dobrej. Potrzebę istnienia takich miejsc pokazuje przykład Jaśminowej, gdzie parking P&R stworzył się sam. Ludzie po prostu zaczęli zostawiać pojazdy na klepisku przy ZUS-ie i schodzili na dół do tramwaju – mówił prezes Kanarek.
Planowane są 4 parkingowce...
Coraz więcej konkretów pojawia się w temacie obiecywanych od dawna parkingowców w śródmieściu Szczecina. Najwcześniej – w 2022 r. – powstać ma parkingowiec przy Trasie Zamkowej (ok. 210 miejsc + 100 bezpośrednio pod Trasą Zamkową). W 2023 r. oddany do użytku powinien być podziemny parking w kwartale w okolicach al. Wojska Polskiego i ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (ok. 200 miejsc). W 2024 r. parkingowiec ma być gotowy przy nowej przychodni na Staromłyńskiej (trwają prace koncepcyjne). Najdłużej (2025/26 r.) poczekamy na obiekt na pl. Zawiszy (nie mniej niż 200 miejsc), który ma być zbudowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
... i nowe płatne parkingi niestrzeżone
Wcześniej zrealizowany ma być pomysł płatnych parkingów niestrzeżonych (pierwszy powstał na pl. Orła Białego). Jest już gotowy projekt uchwały w tej sprawie. Wytyczone mają zostać takie parkingi: pod Trasą Zamkową (240 miejsc, 2 zł za godzinę), przy ul. Czarnieckiego (40 miejsc, 2 zł za godzinę), Szymanowskiego (50 miejsc, 4 zł za godzinę) i Ogińskiego (25 miejsc, 4 zł za godzinę). Czyli w kluczowych dla wielu kierowców miejscach w okolicach: Starego Miasta, Dworca Głównego i Urzędu Miasta.
- Staramy się w ten sposób wypełnić przestrzeń w sąsiedztwie strefy, w miejscach, które nie znajdują się w pasie drogowym, więc nie możemy tam stosować rozwiązań SPP. Wprowadzając tam opłaty, stwarzamy impuls do rotacji samochodów, aby te miejsca służyły jak największej liczbie mieszkańców – tłumaczy dyrektor Adamczyk.
Projektami uchwał w sprawie zmian w SPP (weszłyby w życie 31 marca 2021 r.) i utworzenia płatnych parkingów niestrzeżonych, we wtorek 22 września zajmie się rada miasta. W piątek 18 września radni dyskutować będą na ten temat podczas Komisji ds. Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.
Komentarze
35