Siedem ofert wpłynęło w przetargu PKP Polskich Linii Kolejowych na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy odcinka Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – granica. To złożona inwestycja, która zapewnić ma szczecinianom nie tylko szybszy dojazd do Berlina, ale też np. wygodniejszy przejazd samochodem ulicą Cukrową.

PKP PLK zamierzało wydać na prace projektowe maksymalnie 22,1 mln zł brutto. W tym budżecie zmieściło się 6 ofert złożonych przez potencjalnych wykonawców. Najtańsza propozycja była dwukrotnie niższa.

Wpłynęły następujące oferty:

– DATABOUT z Warszawy – 10,7 mln zł brutto;

– Konsorcjum: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. i Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych Sp. z o.o. z Łodzi – 11,4 mln zł brutto;

– Konsorcjum: Multiconsult Polska Sp. z o.o. z Warszawy i TPF Sp. z o.o z Warszawy – 15,9 mln zł brutto;

– Transprojekt Gdański Sp. z o.o. – 17,4 mln zł brutto;

– BBF Sp. z o.o. z Poznania – 17,5 mln zł brutto;

– MGGP S. A. z Tarnowa – 18 mln zł brutto;

– EGIS Poland z Warszawy – 32,8 mln zł brutto.

Projekt w 2024, zakończenie prac w 2027?

Decyzja o wyborze wykonawcy zapadnie po analizie ofert. Zwycięzca przetargu będzie miał ponad 2 lata (760 dni) na opracowanie dokumentacji projektowej. Później przyjdzie czas na przetarg na prace budowlane. Według aktualnego harmonogramu, roboty mają ruszyć w III kwartale 2024 r. i potrwać do IV kwartału 2027 r.

Najważniejszym celem przygotowywanej inwestycji jest zmodernizowanie szlaku kolejowego w kierunku granicy. Na całej długości powstanie drugi tor, zelektryfikowane zostaną odcinki bez sieci trakcyjnej. Pozwoli to w przyszłości na szybszy przejazd do Berlina i większą częstotliwość połączeń. Podobne prace rozpoczęły się już po stronie niemieckiej.

Zakres inwestycji jest bardzo szeroki

Prace obejmą też budowę nowych przystanków kolejowych: Szczecin Pomorzany (pod wiaduktem przy pętli tramwajowej), Warzymice, Przecław i Kołbaskowo. W miejscu przejazdów kolejowych na ul. Cukrowej i na drodze do Rajkowa powstaną wiadukty.

Między peronem nr 4 na Dworcu Głównym a zabytkową lokomotywownią planowana jest budowa piątego peronu. Ma być tam obsługiwany ruch aglomeracyjny związany z projektem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Aby zapewnić dojście na nowy peron, konieczne będzie przedłużenie kładki.

Szczegółowe rozwiązania koncepcyjne mogą jeszcze się zmienić podczas prac projektowych.