23 lutego powinniśmy dowiedzieć się: kto i za ile wyprodukuje 6 krótkich autobusów elektrycznych dla Szczecina. Postępowanie przetargowe przedłużono, pierwotnie otwarcie ofert z kopertami planowano na 2 lutego. Zakup będzie dofinansowany w tamach programu Gepard.

Zamówienie obejmuje 6 autobusów jednoczłonowych, niskopodłogowych, fabrycznie nowych, zeroemisyjnych, o napędzie elektrycznym. Mogą mieć maksymalnie 12,5 metra długości i mają pomieścić 75 pasażerów.

„Zielona” inwestycja

– Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywania jej do doładowania magazynu energii (tzw. rekuperacji). Dodatkowo autobusy powinny być wyposażone w system ładowania plug-in, pantograf oraz panel fotowoltaiczny na dachu. Oświetlenie kabiny pasażerskiej ma być wykonane w technologii LED, ponadto znajdą się w niej ładowarki USB oraz system informacji dla pasażerów – informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

Koszt zakupu 6 pojazdów szacowany jest na 18,45 mln zł. Szczecin ma zagwarantowane na ten cel 6 mln zł dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) – Gepard. Dodatkowo, magistrat stara się o 9 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - bezzwrotnego wsparcia inwestycyjnego dla samorządów w czasie pandemii koronawirusa.

8 innych autobusów elektrycznych już zamówionych

Zwycięzca będzie miał rok na dostarczenie wszystkich pojazdów. Pierwsze elektryki powinny jednak pojawić się na ulicach Szczecina znacznie wcześniej. Miasto zamówiło bowiem już 8 dłuższych, 18-metrowych pojazdów tego typu w firmie Solaris Bus & Coach S.A. Kosztowały 32,3 mln zł. W tym przypadku aż 20,4 mln zł wyniosło dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowe pojazdy z tej puli muszą dotrzeć do Szczecina najpóźniej do połowy października 2021 r.