Czym jest innowacyjność? Jakie warunki muszą być spełnione, aby dany produkt czy usługa były postrzegane jako innowacyjne? W jaki sposób można udoskonalić transfer technologii i wiedzy? Zagadnienia te były głównym tematem spotkania przedstawicieli instytucji otoczenia biznesu oraz ośrodków innowacji, które odbyło się w Szczecinie w dniach 10-12 stycznia 2012 w ramach wyjazdu studyjnego „Wzmocnienie kompetencji kadr ośrodków innowacji”. Wśród zaproszonych gości znaleźli się reprezentanci technoparków, inkubatorów przedsiębiorczości i centrów transferu technologii m.in. z Elbląga, Wrocławia, Stalowej Woli, Białegostoku, Opola, Turka oraz Gdyni.

Zaproszeni goście podczas pierwszego dnia swojej wizyty mieli możliwość dyskusji i wymiany doświadczeń w zakresie prowadzonych przez siebie działań innowatorskich. Wdrażanie usługi proinnowacyjnej, jak i samego transferu technologii są procesami bardzo złożonymi. Przejście od pomysłu do jego realizacji wymaga znajomości potrzeb klienta, zaplanowania wielu możliwości rozwiązań danego problemu, a także umiejętności ich oceny pod kątem technicznym, jak i korzyści ekonomicznych. Oprócz tego niezbędna jest też zdolność do oceny przyszłych partnerów i dostawców, z którymi będziemy chcieli nawiązać współpracę – tłumaczy Jarosław Osiadacz, ekspert i trener w przedmiotowym zakresie na rzecz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

Jaka będzie przyszłość?

Świat nie stoi w miejscu, dlatego innowacyjność to również elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających się warunków otoczenia. Zauważalny jest spadający popyt na proste usługi informacyjne. W dobie Internetu wystarczy tylko chwila, aby znaleźć dane, których potrzebujemy. Panuje też niskie zainteresowanie usługami szkoleniowymi, bowiem rynek też już się całkowicie nasycił. Zwiększa się natomiast zapotrzebowanie firm na wsparcie strategiczne. Jednak cały czas innowacyjność postrzegana jest jako wartość dodana, coś co powstaje „przy okazji”, zaś nie jest działaniem celowym. Dlatego, aby Centrum Transferu Technologii było skuteczne musi uwzględnić w swojej ofercie takie czynniki jak: popyt na innowację, podaż innowacji, administrację publiczną, sektorowość, jak również skutki globalizacji – kontynuuje Jarosław Osiadacz.

Podczas kolejnych dwóch dni uczestnicy wyjazdu obok Technoparku Pomerania, zarządzanego przez Szczeciński Park Naukowo-Technologiczny Sp. z o.o. odwiedzili Polską Fundację Przedsiębiorczości oraz zapoznali się z profilem działalności Regionalnego Centrum Innowacji i Transferu Technologii, Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych, Centrum Transferu Technologii Morskich przy Akademii Morskiej, a także Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Rozwoju Gospodarczego.

IT to przyszłość, dlatego chcemy w nią inwestować. Technopark Pomerania to miejsce na innowacje w zakresie oprogramowania, przetwarzania danych i szukania różnorodnych rozwiązań dla naszych klientów – opowiada Grzegorz Fiuk, prezes Szczecińskiego Parku Naukowo-Technologicznego,  prezentując działalność oraz inwestycję rozbudowy nowej infrastruktury Technoparku.

Spotkanie zorganizowane przez Inicjatywę BIOS Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w  Technoparku Pomerania było wyśmienitą okazją do zapoznania się z doświadczeniami szczecińskich instytucji otoczenia biznesu dla innych regionów Polski, jak również stworzyło warunki wymiany wiedzy i doświadczeń między podmiotami prowadzącymi działalność proinnowacyjną oraz upowszechniania procesu komercjalizacji wiedzy i transferu technologii.

 

Od wynalazku do produktu

Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw jest bardzo ważnym aspektem zarówno pod względem propagowania innowacyjności, jak i stymulowania rozwoju regionalnego. Dzięki inicjatywie szczecińskiej agencji promocyjnej GOS Polska Sp. z o.o. w partnerstwie ze Szczecińskim Parkiem Naukowo-Technologicznym Sp. z o.o. z Technoparku Pomerania powstał projekt „ICT LAB-MARKET – od wynalazku do produktu”. Jego celem głównym jest wzbudzenie potrzeby współpracy i wymiany informacji między naukowcami i przedsiębiorstwami w zakresie innowacji i transferu technologii informatycznej poprzez przeprowadzenie kompleksowej kampanii informacyjnej na terenie województwa zachodniopomorskiego. Projekt realizowany jest w terminie 01.01.2012 – 30.06.2013 i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Osoba do kontaktu:

Renata Laskowska

GOS Polska Sp. z o.o.

ul. Królowej Korony Polskiej 24

70-486 Szczecin

tel. 91 424 40 73

e-mail: laskowska@gos-polska.pl