Rząd zwiększył budżet Krajowego Programu Kolejowego o 3,2 miliardy złotych, by ratować zagrożone inwestycje z dofinansowaniem unijnym. Dzięki temu możliwa będzie m.in. modernizacja linii kolejowej Poznań – Szczecin. PKP PLK pod koniec marca wyłoniły wykonawców przebudowy dwóch odcinków tej trasy.

Różnice sięgały ponad 300 mln zł

Koszty realizacji takich inwestycji w ostatnich miesiącach bardzo wzrosły. Dlatego żądania zainteresowanych firm budowlanych nie mieszczą się w założonych wcześniej przez zamawiającego kosztorysach. W przypadku modernizacji linii Poznań – Szczecin te różnice były gigantyczne, przekraczały budżet nawet o ponad 300 mln zł!

Aby jednak nie stracić dofinansowania i zrealizować wcześniejsze plany w tej perspektywie unijnej, rząd zwiększył wartość Krajowego Programu Kolejowego do poziomu 69,6 mld zł. To ratunek również dla inwestycji najbardziej interesującej szczecinian.

Dwóch wykonawców wyłonionych

PKP PLK wyłoniły wykonawców modernizacji linii kolejowej na odcinkach Stargard – Szczecin Dąbie i Słonice – Choszczno. W pierwszym przypadku wybrano ofertę za 723 mln zł, złożoną wspólnie przez firmy Trakcja PRKiI, Schweerbau GmbH & Co. KG Bauunternehmen i SBM. Zamawiający liczył wcześniej, że zrealizuje tę inwestycję za 378 mln zł. Najtańsza oferta początkowo opiewała jednak aż na 770 mln zł. Później podczas „dogrywki”, czyli aukcji elektronicznej, na której oferenci mogli obniżyć swoją cenę, udało się ją zbić do obecnego poziomu 723 mln zł.

Przebudowa odcinka Słonice – Choszczno będzie kosztować 241 mln zł. Taką ofertę złożyło konsorcjum złożone z francuskiego Colas Rail S.A.S. i jej polskiego przedstawicielstwa. Przed zmianami budżet na ten odcinek wynosił 141 mln zł.

Na razie nie wyłoniono wykonawcy odcinka Choszczno – Stargard. Po dwóch aukcjach elektronicznych najwyżej oceniona jest wspólna oferta Trakcja PRKiI, Schweerbau GmbH & Co. KG Bauunternehmen i SBM, ale jej wysokość nie jest znana. Na pewno jest to nieco mniej niż proponowane wcześniej przez te podmioty 550 mln zł. Ale jednocześnie zdecydowanie więcej niż początkowy budżet inwestycji, czyli 331 mln zł.

W mniej niż dwie godziny do Poznania

Dodatkowo do listy podstawowej KPK dodano odcinek Wronki – Słonice, na którego modernizację jeszcze nie ogłoszono przetargu. Szacuje się, że wszystkie prace na trasie Poznań – Szczecin zamkną się ostatecznie w kwocie 4 mld zł. Z instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF) pochodzić będzie 1,8 mld zł.

W ramach prac wymienione mają być tory i sieć trakcyjna, przebudowane zostaną mosty i wiadukty. Modernizację przejdą też stacje i perony. Zamontowany będzie nowy system sterowania ruchem.

Wybrani już wykonawcy są zobowiązani do zakończenia robót do końca listopada 2020 r. Kiedy wszystko będzie gotowe podróż ze Szczecina do Poznania ma być skrócona do 1h 50min.