Od kilku dni mieszkańcy Szczecina zaczęli niepokoić się brakiem informacji na temat zaktualizowanego rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, który powinien obowiązywać od 1 września. Zazwyczaj dla wszystkich linii przywrócone zostawały rozkłady obowiązujące w roku szkolnym, co wiązało się ze zwiększeniem częstotliwości kursowania. „Przed nami zmiany, które są trudnym kompromisem pomiędzy potrzebami pasażerów, możliwościami finansowymi miasta oraz problemami kadrowymi przewoźników” – tłumaczy Hanna Pieczyńska z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.
Obecnie po Szczecinie i gminach ościennych jeździ blisko 100 linii autobusowych i tramwajowych, a w szczycie komunikacyjnym z zajezdni wyjeżdża prawie 300 pojazdów. Niestety, od kilku miesięcy szczecińska komunikacja miejska mierzy się z wieloma problemami.
„Korekta, która ma pomóc w planowaniu podróży”
O brakach kadrowych wśród motorniczych i kierowców informowano już kilkukrotnie. Niedawno doszły do tego ekstremalne oferty na prąd w przyszłym roku. Przypomnijmy, że o blisko 25 milionów złotych zwiększy się roczna umowa na sprzedaż energii elektrycznej na potrzeby ZDiTM, a Tramwajów Szczecińskich – o 32 miliony złotych. Dodajmy do tego pojazdy, które nie wyjeżdżają i wywołują frustrację wśród pasażerów.
– Skutki inflacji, podniesienia cen paliw i rosnące koszty codziennego życia odczuwamy wszyscy. Do ZDiTM nigdy nie wpływało tyle zapytań o darmowe przejazdy albo umorzenie kar z tytułu braku biletu – przyznaje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowa ZDiTM. – To pokazuje, że związanie końców dnia powszedniego jest trudne w gospodarstwach domowych, ale nie inaczej jest w większych jednostkach i w skali miasta.
Jak informuje ZDiTM, „we wrześniu wprowadzona zostanie korekta, która ma pomóc pasażerom w planowaniu podróży i ograniczyć sytuacje związane z niewyjeżdżaniem pojazdów”.
– Korekty zostały wprowadzone na liniach i w miejscach, gdzie pozwalało na to napełnienie i zapotrzebowanie – zapewnia Hanna Pieczyńska.
Zmiany od 1 września
1. Do odwołania obowiązywać będzie wakacyjny rozkład jazdy w dni powszednie dla linii nr 12, a do 4 września dla tramwajów nr 8 i 10.
2. Przywrócone zostaną rozkłady jazdy obowiązujące poza okresem wakacji letnich na liniach 61, 66, 86, 103, 107, 222, 223, 227.
3. Linia 65 w dalszym ciągu będzie kursowała jak w okresie wakacji letnich w szkołach.
4. Przywrócone zostanie kursowanie linii 98, 109, 110 i 908.
5. Na liniach 111, 904 obowiązywać będą rozkłady jazdy ważne w okresie nauki w szkołach.
Zmiany od 5 września
1. Linia 8 – zmiany w rozkładzie bez zmiany częstotliwości. Obecnie tramwaje jeżdżą co 12 minut w godzinach szczytu.
2. Linia 10 będzie kursować z częstotliwością 12-24 minuty, tylko w godzinach szczytu.
3. Linia 71 zostanie zlikwidowana.
4. Rolę linii 71 przejmie linia 84, która kursować będzie na zmienionej trasie: Turkusowa – Przelotowa – Łubinowa – Struga – Gryfińska – Batalionów Chłopskich – rondo Ułanów Podolskich – Walecznych – Mączna – Kolorowych Domów – Chłopska – Nad Rudzianką – Gwarna – Dąbska – Niedźwiedzia – Kijewo. Wybrane kursy realizowane będą na trasie wydłużonej do pętli „Zakłady Mięsne”. Kursy wykonywane będą co 20 minut we wszystkie dni tygodnia, ale w dni powszednie po godz. 18 oraz w dni wolne od pracy przez cały dzień co drugi kurs realizowany będzie na skróconej trasie Turkusowa – Rondo Ułanów Podolskich (na odcinku Rondo Ułanów Podolskich – Kijewo w tym czasie obowiązywać będzie 40-minutowa częstotliwość kursowania). Na pętli „Turkusowa” przystanek dla wsiadających dla linii 84 będzie wspólny z linią 91 (nr 86945).
5. Obsługę ul. Jasnej w dalszym ciągu zapewniać będzie linia 65, której częstotliwość kursowania nie ulegnie zmianie.
6. Na linii 54 nastąpi zmiana rozkładu jazdy bez zmiany częstotliwości kursowania.
7. Na linii 75 w dni powszednie nastąpi zmiana rozkładu jazdy polegająca na likwidacji dwóch obiegów (jeden w porannym i jeden w popołudniowym szczycie komunikacyjnym).
8. Na linii B w dni powszednie nastąpi zmiana rozkładu jazdy polegająca na zwiększeniu częstotliwości kursowania w godzinach szczytu do 10 minut.
9. Przystanek „Fioletowa” otrzyma status przystanku na żądanie, natomiast przystanek „Akwarelowa” otrzyma status przystanku stałego.
10. Nastąpi zmiana nazwy przystanku „Zdroje Szpital” na „Mączna” oraz „Mączna” na „Zdroje Szpital”.
Komentarze
0