Miejsce pracy to środowisko, w którym spędzamy dużo czasu w perspektywie roku. Zakład pracy powinien być więc miejscem komfortowym, a przede wszystkim bezpiecznym.
BHP, a więc bezpieczeństwo i higiena pracy to powszechnie znany termin, jednak mało kto wie, jakie konsekwencje niesie bagatelizowanie tej kwestii. Czym właściwie jest BHP? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy? Jakie szkolenia BHP warto wybrać? Spieszymy z odpowiedzią.
BHP - czym właściwie jest?
BHP, a więc bezpieczeństwo i higiena pracy to złożony termin. Uregulowany został między innymi w Rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. BHP można określić mianem zbioru zasad, sposobów na bezpieczeństwo w czasie pracy, a także zapewnienie pracownikom komfortu na stanowiskach pracy. Działania w zakresie BHP mają swoje podstawy w psychologii pracy, medycynie pracy, jej ekonomice czy bezpieczeństwie technicznym. W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy ustawodawca ogłosił szereg powinności pracodawcy wobec pracownika, a także samego zakładu pracy.
Jakie są obowiązki pracodawcy w kontekście higieny pracy?
Podstawowe zasady i reguły BHP zostały uregulowane w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 roku. Na pracodawcę nałożono wówczas szereg obowiązków, które musi wprowadzić w życie na terenie zakładu pracy. Do powinności pracodawcy należy organizacja pracy tak, aby zapewnić godne, bezpieczne i higieniczne warunki swoim pracownikom. Pracodawca jest zobowiązany do oceny ryzyka zawodowego, a w konsekwencji wyeliminowanie ewentualnych uchybień w środowisku pracy. W dziedzinie bezpieczeństwa pracodawca ma obowiązek do reagowania na potrzeby pracowników w zakresie BHP, a także dbać o przestrzeganie istotnych zasad bezpieczeństwa. Pracodawca jest zobowiązany dbać o ochronę zdrowia pracowników młodocianych, kobiet w ciąży, karmiących czy niepełnosprawnych. Zapewnienie higienicznych warunków pracy to jednak nie wszystko. Pracodawca w ramach bezpieczeństwa i higieny pracy ma powinność oddelegowania osoby do udzielania pierwszej pomocy, informowania pracowników o ewentualnych zagrożeniach czy instruowania ich w przypadku sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu.
Szkolenia bhp dla pracowników i pracodawców
Pracodawca, oprócz wymienionych wyższej powinności, ma obowiązek organizowania szkoleń BHP dla pracowników swojego zakładu pracy. Zapewnienie bezpiecznych warunków wymaga uświadomienia pracowników na temat potencjalnych zagrożeń, a przepisy BHP muszą być powszechnie znane. Do szkoleń obowiązkowych należą między innymi szkolenia wstępne, jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania obowiązków. Szkolenia okresowe z kolei mają za zadanie zwiększenie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także zapoznanie się z nowelizacjami i zasadami BHP.
Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa nie ominą również samych pracodawców. Obowiązkowe szkolenie BHP dla pracodawców ma na celu zaznajomienie przedsiębiorców z potencjalnymi zagrożeniami występującymi w miejscu pracy, poznanie jego obowiązków, a także odpowiedzialności za naruszenia przepisów. Na szkoleniach prezentowane są środki ochrony indywidualnej, sposoby profilaktyki zdrowotnej, a także sposoby organizacji nadzoru i kontroli zasad BHP w firmie.
Zdecydowanie bardziej rozbudowanym szkoleniem jest to przygotowane dla pracowników pełniących służbę BHP. Przedstawiane są zasady BHP, identyfikacja zagrożeń, sposoby kontroli, metody eliminowania zagrożeń czy niezbędne działania profilaktyczne.
Jaka dokumentacja BHP jest niezbędna?
Bezpieczeństwo i higiena pracy to nie tylko przedsięwzięcia, mające polepszyć warunki pracy, ale także szereg niezbędnych dokumentów. Każdy pracodawca, w myśl polskich regulacji prawnych, jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji wypadkowej. W dokumentacji BHP nie może zabraknąć wykazów, rejestrów, zarządzeń pracodawcy oraz wyników i pomiarów. W dokumentacji wypadkowej swoje miejsce znajdują akta wszystkich wypadków, do których doszło w zakładzie pracy lub w drodze do miejsca wykonywania obowiązków. Pobiera się wówczas oświadczenie poszkodowanego, świadków zajścia, dokumentacja medyczna i dowody policyjne. Wykazy z kolei regulują kwestie podziału obowiązków. To w nich znajdą się pracownicy wyznaczeni do świadczenia pierwszej pomocy, do zwalczania pożarów, wykaz prac, do których potrzebna jest pomoc osób trzecich czy wykaz zakazanych prac dla kobiet w ciąży. Do grona obowiązkowych rejestrów zalicza się: rejestr wypadków, chorób zawodowych, książki rewizyjne urządzeń czy rejestr prac narażających pracowników na uszczerbki na zdrowiu.
Inwestycja w bezpieczeństwo i higienę pracy to zawsze opłacalna praktyka. Warto podkreślić, że zakład pracy, w którym nie przestrzega się zasad bezpieczeństwa jest narażony na odpowiedzialność karną w przypadku zaistnienia niebezpieczeństw. Przestrzeganie zasad higieny pracy nie tylko wpływa na bezpieczeństwo pracowników, ale także ich komfort podczas wykonywania codziennych obowiązków.
Komentarze
2