Dwóch młodych mężczyzn zatrzymała policja w Białymstoku w związku ze wstrzymaniem ruchu pociągów na terenie województw zachodniopomorskiego i pomorskiego. Istnieje jednak podejrzenie, że nie tylko oni mogą stać za nieuprawnionym nadawaniem sygnału „radio-stop”. Już po zatrzymaniu mężczyzn, kolejny raz wstrzymano ruch kolejowy, tyle że we Wrocławiu. Sprawą zajmuje się między innymi Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Młodzi mężczyźni z Białegostoku zatrzymali pociągi w Zachodniopomorskiem

Informację o zatrzymaniu 24- i 29-latka jako pierwsze podało radio RMF FM. Funkcjonariusze zabezpieczyli sprzęt krótkofalarski, przez który mężczyźni mieli – w różnych odstępach czasu – nadawać sygnał dźwiękowy, uruchamiający w pociągach hamulece bezpieczeństwa. Prokuratura i ABW sprawdzają teraz, ile takich sygnałów wysłali mężczyźni. Niepokojące jest jednak to, że sygnały nadal są wysyłane – już po ich zatrzymaniu ruch pociągów został wstrzymany we Wrocławiu. 

Sabotażyści czy żartownisie? Śledztwo będzie poważne

Przypomnijmy, w nocy z piątku na sobotę doszło do nieuprawnionego użycia sygnału „radio-stop”. Nieznany sprawca nadał sygnał za pomocą radiotelefonu w piątek o godzinie 21:23 na linii 273 odcinek Daleszewo – Szczecin Główny oraz linii 351 odcinek Choszczno – Szczecin Główny. Sygnał był odbierany przez posterunki ruchu i maszynistów pociągów znajdujących się we wskazanym obszarze. Taki sygnał oznacza niebezpieczeństwo i automatyczne zatrzymanie składów. W czasie przerwy słychać było hymn Rosji i przemówienie Władimira Putina.

Dr Mariusz Sikora, ekspert ds. bezpieczeństwa z Instytutu Nauk o Polityce i Bezpieczeństwa Uniwersytetu Szczecińskiego, komentując dla portalu wSzczecinie.pl zdarzenie, ocenił je jako niebezpieczną akcje, mogącą być nawet sabotażem.

– Takie działania powiązane są zwykle z paraliżem systemu łączności i komunikacji publicznej. Kolejnym obszarem potencjalnych działań sabotażu wpływu może być sektor energetyczny i telekomunikacji – mówi Sikora.

Śledztwo w tej sprawie prowadzą prokuratura i Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.