Gdzie i kiedy?
Trafostacja Sztuki
ul. Świętego Ducha 4, Szczecin
Od: czwartek, 7 marca 2019, 19:00
Do: niedziela, 5 maja 2019, 19:00
Za ile?
6 i 12 zł; w każdą niedzielę oraz na wernisaż wstęp bezpłatny
TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie serdecznie zaprasza na otwarcie wystawy Elżbiety Jabłońskiej „Znikając” w czwartek, 7 marca o godz. 19:00. W wystawie biorą udział także: Karolina Freino, Liliana Piskorska, Aleksandra Sojak-Borodo oraz Natalia Wiśniewska. Kuratorką projektu jest Emilia Orzechowska. Prezentowane na wystawie prace, przygotowywane specjalne dla przestrzeni TRAFO, nawiązują do konkretnego miejsca – 788. kilometra Wisły, w którym od 10 lat artystka wraz z rodziną mieszka. Koncentrują się na osobistym znikaniu nad rzeką, na pewnej świadomej rezygnacji, zwątpieniu, przesunięciu aktywności w obszar „poza”. Wystawie towarzyszy program rezydencyjny „W788”.

kuratorka: Emilia Orzechowska

wystawa: 7 marca - 5 maja 2019 r.

otwarcie: 7 marca 2019 r. (czwartek) / godz. 19:00

Trafostacja Sztuki zaprasza od wtorku do niedzieli w godz. 11:00-19:00.

Elżbieta Jabłońska jest artystką, której twórczość ma odrębne i ważne miejsce w polskiej sztuce współczesnej, pomimo że swoją działalność artystyczną rozpoczęła stosunkowo niedawno, pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Tworzy głównie instalacje, fotografie, filmy, performansy oraz działania czasowo-przestrzenne. Jest artystką “osobną”, w pewnym sensie niepokorną i wymykającą się wszelkim próbom wpisania jej twórczości w nurt sztuki społecznie zaangażowanej, partycypacyjnej, krytycznej, obręb sztuki feministycznej czy postfeministycznej.

Produkując wystawę "Znikając" artystka wraz z kuratorką zadbały również o wspólną przestrzeń i czas do wymiany myśli, towarzyszy jej zeszyt z zapisem ich rozmowy, gdzie Jabłońska mówi: „Znikając to wystawa wielowątkowa i dodatkowo nie do końca zamknięta w czasie i przestrzeni. To, co będzie prezentowane w galerii, jest właściwie namiastką, drobną próbą zakreślenia interesujących mnie aktualnie obszarów, przede wszystkim osobistego zaniechania, które od lat uprawiam nad Wisłą.

Można powiedzieć, że przepadłam nad tą rzeką, że stała się ona moją obsesją, że to miejsce mnie wchłonęło. Nie jest łatwo przełożyć ten stan i krajobraz, który go generuje, na język wizualny. Jak zamknąć nieograniczoną przestrzeń ziemi, nieba i wody? Jak pokazać nieustanną zmianę?”[1]

Nowe prace, przygotowywane specjalne dla przestrzeni TRAFO, nawiązują do konkretnego miejsca, do 788. kilometra Wisły, w którym od 10. lat artystka wraz z rodziną mieszka. Koncentrują się na osobistym “znikaniu” nad rzeką, na pewnej świadomej rezygnacji, zwątpieniu, przesunięciu aktywności w obszar “poza”.

Ważnym działaniem w ramach wystawy jest również inauguracja programu rezydencyjnego 788km, czyli udostępnienie tej nadwiślańskiej przestrzeni, wraz z niewielkim domkiem przeznaczonym na tygodniowe pobyty studyjne dla osób zajmujących się szeroko pojętą twórczością. „Dzieląc się” swoim miejscem , artystka zaprasza do wspólnego, tytułowego znikania, „rozpływania się” nad Wisłą. (Szczegółowym opis programu rezydencyjnego poniżej)

Elżbieta Jabłońska „dzieli się” również przestrzeniami TRAFO, zapraszając do wspólnej wystawy artystki – Karolinę Freino, Lilianę Piskorską, Aleksandrę Sojak-Borodo, Natalię Wiśniewską, których prace nie tyle wpisują się w proponowany temat, co znacznie go rozszerzają, przesuwając granice interpretacji. To zaproszenie wynikało również z potrzeby podzielenia się miejscem i czasem wystawy z innymi osobami. Trwając w znikaniu jesteśmy przecież nieustannie aktywni, działamy, pracujemy, żyjemy zapominając częściowo o czasie, którego nam codziennie ubywa.

Twórczość Elżbiety Jabłońskiej to ten rodzaj refleksji nad otaczającym nas światem i nami samymi, który niesie w sobie dużo pokory i szczerości wobec codzienności i zwykłego życia. To właśnie z „życia” przez duże „ż” czyni sztukę, ze spraw pozornie błahych, nieistotnych i w jakimś sensie niewidocznych i przeźroczystych, tworzy sztukę „domową”[2] lub raczej życiową, mówiąc, że „jest przekonana, że najważniejsze w życiu jest życie”[3], co stara się na każdym kroku przypominać i uzmysławiać swoim odbiorcom.

[1] E. Orzechowska, E. Jabłońska, Znikając, zeszyt do wystawy, Trafostacja Sztuki, Szczecin, 2019

[2] S. Cichocki, Sztuka domowa – Indoor Art – cała prawda o planecie X, online: http://www.elajablonska.com/words-more. php?id=181

[3] Z notatek kuratorki – wypowiedź Elżbiety Jabłońskiej podczas prywatnej rozmowy

 

W788 Program Rezydencyjny

Program towarzyszący wystawie Elżbiety Jabłońskiej "Znikając".

Artystka, we współpracy z TRAFO, zaprasza osoby zajmujące się szeroko rozumianą twórczością do pobytu nad Wisłą, przy jej 788. kilometrze. W miejscowości Kozielec (koło Bydgoszczy), w której Ela Jabłońska od 10 lat mieszka wraz z rodziną, nieopodal jej domu powstał niewielki domek przeznaczony dla twórczyń i twórców, którzy w trakcie tygodniowej rezydencji mogą podjąć próbę zniknięcia, rozpłynięcia się w nadwiślańskim krajobrazie. Mogą również pracować nad swoimi projektami bądź prowadzić działania terenowe „w” i „wobec” miejsca.

Warunkiem udziału w proponowanej sytuacji jest przygotowanie prezentacji swojej twórczości w formie wizualnej będącej krótkim filmem (do 5 minut) lub pokazem slajdów (do 3 minut) i przesłanie linku z adresem dostępu do materiału wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem, numerem telefonu i mailem na adres w788km@gmail.com oraz z akceptacją reguł dotyczących miejsca.

Aplikacje można wysyłać do 5 maja 2019 roku.

Każdy z uczestników otrzymuje do dyspozycji niezależną przestrzeń mieszkalno-pracownianą, jednorazowe stypendium w kwocie 1000 zł oraz możliwość prezentacji powstałych prac podczas kolejnych wystaw, których miejsca i terminy zostaną opublikowane w późniejszym terminie.

Spośród nadesłanych zgłoszeń zostaną wybrane 3 osoby, które zaprosimy w sierpniu, wrześniu i październiku na jednotygodniowy pobyt w Kozielcu. Dokładny termin wizyty będzie ustalany indywidualnie.

Wyniki rezydencji zostaną ogłoszone nie później niż do 9 czerwca 2019 roku.