Gdzie i kiedy?
Od: wtorek, 16 czerwca 2020, 10:00
Do: niedziela, 30 sierpnia 2020, 18:00
Za ile?
4 i 6 zł
Na ekspozycję w Zamku wybrano plakaty z lat 20. i 30. XX w., ukazujące główne nurty rozwoju tej dziedziny sztuki – od plakatów zachowawczych, niejasnych w przekazie, charakteryzujących się malarskim rozmachem, po prace nowoczesne operujące graficznymi symbolami, znakami umownymi, stosujące po raz pierwszy chwyt reklamowy odwołujący się do systemu skojarzeń.


Sztuka ulicy. Plakat polski lat 20. i 30. XX wieku z kolekcji Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego Instytutu Narodoznawstwa Narodowej Akademii Nauk Ukrainy we Lwowie

Do 30 sierpnia (niedziela)

Galeria Gotycka (wejście J)

Początek XX w. i okres międzywojenny we Lwowie to czas dynamicznego rozwoju tego miasta. To tutaj działały wielkie firmy handlowo-finansowe, rozwijał się przemysł i szkolnictwo, panował ożywiony ruch w budownictwie, kwitło życie kulturalne. Plakat pozostaje ważnym dokumentem tamtych czasów. Wydarzenia historyczne, targi gospodarcze, zapowiedzi imprez kulturalnych i sportowych, wreszcie reklamy produktów codziennego użytku i luksusowych – te wszystkie treści przedstawiane na plakatach to dziś ważne świadectwo dziejów miasta i rozwijającego się po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. społeczeństwa polskiego.

Na ekspozycję w Zamku wybrano plakaty z lat 20. i 30. XX w., ukazujące główne nurty rozwoju tej dziedziny sztuki – od plakatów zachowawczych, niejasnych w przekazie, charakteryzujących się malarskim rozmachem, po prace nowoczesne operujące graficznymi symbolami, znakami umownymi, stosujące po raz pierwszy chwyt reklamowy odwołujący się do systemu skojarzeń. Wśród dzieł wyselekcjonowanych na wystawę znajdują się prace m.in. Tadeusza Gronowskiego, najwybitniejszego polskiego plakacisty lat międzywojennych, zdobywcy Grand Prix na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej i Przemysłu Artystycznego w Paryżu w 1925 (za plakat IV Targi Wschodnie), Stefana Norblina specjalizującego się w plakacie turystycznym i Edmunda Bartłomiejczyka zafascynowanego sztuką książki i wysublimowanego liternictwa. Na ekspozycji prezentowane są plakaty reklamujące m.in. słynne, światowe i polskie firmy działające do dnia dzisiejszego takie jak: General Motors, PLL LOT, Bank PKO oraz marki spożywcze Goplana i Społem.

Kolekcja plakatów polskich znajdująca się w zasobach Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego we Lwowie należy do największych i najcenniejszych poza granicami naszego kraju. Z tego bogatego zbioru na wystawę w Zamku w Szczecinie trafiło 75. obiektów. Wystawa została przygotowana we współpracy z Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego we Lwowie.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Olgierd Geblewicz - Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego oraz Henryk Kołodziej - Konsul Honorowy Ukrainy w Szczecinie.

 

Wystawy czynne są od wtorku do niedzieli w godz. 10:00-18:00.

Bilety: 6 zł (normalne), 4 zł (ulgowe).

Jeden bilet wstępu upoważnia do zwiedzania wszystkich wystaw znajdujących się w Galerii Gotyckiej, Galerii Przedmiotu i Galerii Wschodniej, a także Celi Czarownic (wejście J).

Uwaga! W dniach 25 i 26 lipca (sobota i niedziela) wystawy będą nieczynne.

 

Uwaga!

Ze względu na obostrzenia związane z COVID-19 na terenie Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie obowiązuje przestrzeganie specjalnego reżimu sanitarnego, m.in.: stosowanie maseczek ochronnych, ograniczona liczba zwiedzających i uczestników wydarzeń, konieczność dezynfekcji rąk, wypełnienie oświadczenia o stanie zdrowia (na wydarzeniach plenerowych). Szczegółowe informacje znajdują się regulaminach dotyczących bezpiecznego zwiedzania zamku, zasad zwiedzania wystaw oraz uczestnictwa w wydarzeniach plenerowych. Wszystkie regulaminy oraz wzór oświadczenia o stanie zdrowia dostępne są na www.zamek.szczecin.pl oraz w kasie Zamku w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (wejście I).