Gdzie i kiedy?
sala 006 w Pałacu pod Globusem| plac Orła Białego 2
czwartek, 22 lutego 2018, 18:30
Za ile?
darmowe
Zapraszamy na otwarty wykład gościnny Zuzanny Skalskiej, ekspertki ds. trendów w designie, kierunków rozwoju, strategii i innowacji biznesu.
Wykład Zuzanny Skalskiej
22 lutego 2018 | czwartek | godzina 18.30
sala 006 w Pałacu pod Globusem| plac Orła Białego 2
wstęp wolny

Zuzanna Skalska

Urodzona w Polsce, od 25 lat mieszka w Holandii. Posiada prawie dwudziestoletnie doświadczenie zawodowe, pracowała między innymi w Philips Design i w studiu projektowym VanBerlo. Od 2007 roku jest właścicielką 360Inspiration, marki specjalizującej się w analizie trendów, w obszarze szeroko rozumianych innowacji, designu i rozwoju biznesu. Od 2003 roku jest w organizacji Dutch Design Week w Eindhoven. Jest wykładowcą na Uniwersytecie TU/e w Eindhoven i na Parsons School of Design w Nowym Jorku. Zuzanna Skalska jest współzałożycielką School of Form (SOF) w Poznaniu.

Zuzanna Skalska o swojej pracy:

"Innowacja to nie jest nowy produkt lub usługa, lecz innowacja to kultura i struktura firmy, która wspiera rozwój i kreację.

W zachodnich organizacjach zarządzanie innowacją staje się już bardzo ważnym elementem całościowego zarządzania firmą. Bo innowacja nie jest nowym produktem czy rozwiązaniem technologicznym. Jest nią kultura firmy, czyli inny od dotychczasowego sposób myślenia.

Od początku lat 90. jesteśmy świadkami wielkich zmian zachodzących w świecie biznesu i podejściu do konsumenta, które nieodwracalnie zmieniły nasze społeczeństwo, a zarazem naszą zachodnią cywilizację. W tym czasie niezwykle ważne stało się analizowanie trendów konsumenckich. Z punktu widzenia sprzedaży te czynniki są tylko narzędziem sprzedaży, ale z punktu widzenia lojalności i przywiązania klienta do marki - kluczowe. O takie aspekty swojego biznesu dbali tylko liderzy, cała reszta była zainteresowana wyłącznie rosnącą liczbą sprzedanych produktów.

Marzeniem liderów, którzy wyznaczali kierunek zmian, było posiadanie produktu lepszego od konkurencji. Musiał on być nie tyle lepszy, co najlepszy, najbardziej zaskakujący i najbardziej pożądany przez konsumenta. Szukanie nowych rozwiązań, które miały pomóc osiągnąć ten cel, przyniosło za sobą najlepsze czasy dla biznesu, gospodarki i cywilizacji. W konsekwencji, dzisiaj sami sobie wmawiamy wiele zbędnych „potrzeb”. Staliśmy się bierni. Oczekujemy tylko „nowości”, i jeżeli ich nie ma, przestajemy się interesować produktem czy marką.

W zachodnich organizacjach zarządzanie innowacją staje się już bardzo ważnym elementem całościowego zarządzania firmą. Bo innowacja nie jest nowym produktem czy nowym rozwiązaniem technologicznym. Jest nią kultura firmy, a co za tym idzie - inny sposób myślenia. Już nie dyrektor zarządzający sprzedażą, nie szef produkcji czy marketingu tylko dyrektor zarządzający rozwojem i innowacją zajmie wkrótce najważniejsze miejsce w szeregach zarządu. Bo co będą tamci produkować i sprzedawać bez umiejętności dostosowania firmy do nowych warunków i nowej rzeczywistości? Zarządzanie innowacją jest zupełnie nową, dotąd nieznaną, a może raczej niedocenianą i dlatego nienazwaną funkcją w firmie. Rożni się od tradycyjnego pojęcia zarządzania, bo jest czymś abstrakcyjnym, czymś czego nie możemy zmierzyć. To złożony proces, w którym udział bierze cała firma, a nie realizacja odgórnej decyzji.

Reprezentuję bardzo niespotykany zawód. Jestem badaczem trendów, które analizuję na potrzeby rozwoju firm i szeroko pojętej “innowacji”. Badanie trendów to bardzo skomplikowany proces stałej obserwacji społeczeństwa, biznesu (większości gałęzi przemysłu), ekonomii, polityki oraz technologii. Umiejętność obserwacji, analizy wniosków i tłumaczenia ich na potrzeby biznesu to zawód, który wymaga wieloletniego doświadczenia i nieprzerwalnego monitoringu. Ja nie zajmuję się designem samym w sobie, tylko prognozowaniem kierunków jego rozwoju, a co za tym idzie - biznesu. Jestem analitykiem trendów. Żeby zbadać dla firm nowy kierunek, nowe scenariusze przyszłości, to trzeba przeanalizować czym jest firma. Poznać jej charakter i kulturę. Jeśli widać, że kultura firmy pozwala na innowacje, że jest chęć i pasja, to można wtedy razem omawiać i analizować nowe możliwe scenariusze przyszłości. To komunikacja na innym, bardziej abstrakcyjnym poziomie. Bo trend to świadomość, a tu trzeba umieć abstrakcyjnie myśleć i wyjść poza swoją bezpieczną strefę komfortu."