Gdzie i kiedy?
Podziemne Trasy Szczecina / ul. K.Kolumba 1/6
Od: niedziela, 1 lipca 2018, 12:00
Do: piątek, 31 sierpnia 2018, 15:00
Za ile?
bilety normalne na jedną trasę kosztują 25 zł, ulgowe 20 zł i rodzinne 60 zł (2 rodziców + 2 dzieci); dzieci do 5 lat zwiedzają gratis
Podziemne Trasy Szczecina (Szczecin Underground Routes) zapraszają przez całe wakacje do zwiedzenia schronu pod dworcem PKP w Szczecinie. To olbrzymia konstrukcja zbudowana przez Niemców w czasie II wojny światowej, przy wykorzystaniu podziemi XVIII-wiecznych fortyfikacji.

Zwiedzanie największego szczecińskiego schronu cywilnego pod dworcem głównym PKP możliwe jest codziennie.

Do wyboru są dwie trasy zwiedzania:

- Trasa „II Wojna Światowa”

Uczestnicy przenoszą się w czasy alianckich bombardowań i odkrywają legendę niekończących się tuneli podziemnego miasta.

Trasa "II Wojna Światowa", to rekonstrukcja schronu przeciwlotniczego (LSR - Luftschutz Räume) z okresu II Wojny Światowej, nalotów RAF na Szczecin. Podczas zwiedzania przewodnik i audiokomentarz (ścieżka dźwiękowa np. z nalotem bombowym) omawiają: historię systemów fortecznych Szczecina; schrony, bunkry i inne podziemne budowle powstałe w Szczecinie okresie II wojny światowej; jak zorganizowane było życie w schronie II-wojennym; życie w Szczecinie w czasie II wojny światowej podczas nalotów; początek II wojny światowej w Szczecinie; przemysł wojenny a praca przymusowa Polaków i innych okupowanych narodowości; zniszczenia Szczecina w wyniku nalotów; koniec niemieckiego Szczecina; deportacja i osadnictwo ludności w Szczecinie; pierwsze dni polskiego Szczecina / przejmowanie Szczecina przez polską władzę ludową; odgruzowywanie Szczecina i pierwsze lata powojenne; wątek "Wielkiej Ucieczki" w kontekście Szczecina, przedstawiony w filmie kręconym na trasie II wojny Światowej pt. "Wielka Ucieczka na Północ". Poza komentarzem przewodnika i treściami prezentowanymi w ścieżce dźwiękowej usłyszycie Państwo, dźwięk syreny przeciwlotniczej z okresu II wojny światowej, zobaczycie wiele wystaw, w tym zdjęcia przedwojennego i powojennego Szczecina itp. I co najciekawsze zobaczycie tunele, które wydają się nie mieć końca...

Czas przejścia: ok. 1 godzina

- Trasa "Zimna Wojna"

Uczestnicy mogą zwiedzić m.in. centrum dowodzenia i ćwiczeń Obrony Cywilnej oraz przenieść się w czasy PRL-u.

Trasa "Zimna Wojna - życie w PRL-u" to czasy 1950-1992. Trasa prezentuje historię schronu podczas Zimnej Wojny. Trasa "Zimna Wojna - życie w PRL-u" poprowadzona jest w innej części schronu. Podczas zwiedzania przewodnik i audiokomentarz omawiają: przebudowę schronów II-wojennych na schrony zimnowojenne; rozmieszczenie schronów w przestrzeni dworca i okolicach; system szkoleń obrony cywilnej w czasach zimnej wojny; fobię atomową; życie w PRL-u w czasach zimnej wojny; opozycję w czasach PRL-u; propagandę PRL-u; pomoc żywnościową dla Polski.

Czas przejścia: ok. 1 godzina

HARMONOGRAM ZWIEDZAŃ:

GODZ. 12:00 - trasa II WOJNA ŚWIATOWA: codziennie, bez rezerwacji

GODZ. 13:30 - trasa II WOJNA ŚWIATOWA: poniedziałek - niedziela, bez rezerwacji

GODZ. 15:00 - trasa II WOJNA ŚWIATOWA: poniedziałek - piątek, bez rezerwacji

GODZ. 13:30 - trasa ZIMNA WOJNA: soboty, bez rezerwacji

Bilety można nabyć w kasie muzeum albo w CentrumTurystyki MAGNOLIA. Bilety normalne na jedną trasę kosztują 25 zł, ulgowe 20 zł i rodzinne 60 zł (2 rodziców + 2 dzieci). Dzieci do 5 lat zwiedzają gratis. Szczegółowe informacje na stronie schron.szczecin.pl

O schronie:

Pod dworcem PKP w Szczecinie i dalej w skarpie przydworcowej usytuowany jest schron zbudowany w czasie II wojny światowej. Niemcy budując go wykorzystali podziemia XVIII-wiecznych fortyfikacji. Służył ochronie ludności cywilnej Stettina do końca wojny, wówczas nosił nazwę Stettin HBF-Kirchplatz. Po przekazaniu Szczecina Polakom przebudowano go na schron przeciwatomowy, gdzie do lat 90-tych odbywały się szkolenia obrony cywilnej. W czasie nalotów był schronieniem nawet dla 5 tys. osób. Znajduje się na głębokości 5 pięter, żelbetowe ściany i strop mają grubość niemal 3 m. Powierzchnia całkowita schronu wynosi ok. 3 tys. m kw. Historia znanego szczecinianom betonowca "Ulrich Finsterwalder" - żelazobetonowego kadłuba na jeziorze Dąbie - ma również związek ze schronem. Wszystko wskazuje na to, że niemiecki inżynier Ulrich Finsterwalder, który stanął na czele komitetu zajmującego się budownictwem betonowych statków w czasie II wojny, zaprojektował klatkę schodową prowadzącą 18 metrów pod ziemię do schronu.