Legendarna Mozartowska Msza za zmarłych zalicza się do najsłynniejszych dzieł muzyki klasycznej w historii. Związała się nierozerwalnie z najbardziej doniosłymi wydarzeniami w dziejach, noszącymi piętno żałoby, ale i jednoczącymi ludzi w umiłowaniu prawdy, dobra i piękna.
Znana jest historia o tajemniczym zleceniodawcy, który ciężko choremu Mozartowi powierza napisanie Requiem, później wielokrotnie go zagrzewając do pracy i popędzając. O młodym kompozytorze, który umierając, ściga się z czasem, żeby zanotować jak najwięcej z żałobnej muzyki, którą ma już w swoim umyśle. O utworze, który pisany dla anonimowego zamawiającego przeradza się w mszę za zmarłych, którą Mozart pisze sam dla siebie. O przyjaciołach, którzy w wieczór przed śmiercią kompozytora zbierają się dookoła jego łóżka, aby zaprezentować mu już napisane partie wokalne. Wreszcie o uczniach, którzy starają się zebrać rozrzucone w agonii rękopisy i dokończyć monumentalne dzieło.
Nie wiadomo, jak to się stało, że właśnie Requiem Mozarta na całym świecie grane jest w najbardziej doniosłych momentach. Dlaczego w krótkim momencie, między podniesieniem batuty dyrygenta a rozbrzmieniem pierwszej nuty, wszystkich zebranych przechodzi dreszcz emocji, jak gdyby metafizyczna siła przechodziła przez tłum zgromadzonych? Dlaczego tak doskonale znane dzieło za każdym razem brzmi nieco inaczej? Dlaczego każdy artysta zapamiętuje każde wykonanie?
ARTYŚCI
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Chór Akademicki im. profesora Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie
Chór Kameralny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina
Sylwia Olszyńska – sopran
Magdalena Pluta – mezzosopran
Andrzej Lampert – tenor
Patryk Rymanowski – bas
Maria Sydor – dyrygent
UTWORY
Wolfgang Amadeusz Mozart – Requiem d-moll KV 626
Komentarze
0