Rząd dołożył ok. 6 mln zł do budżetu przeznaczonego na wykonanie badań geologicznych wraz z elementami Koncepcji Programowej dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Dzięki temu możliwe było wybranie wykonawcy – firmy Transporjekt Gdański, która zaoferowała 14,6 mln zł.

Oferty w przetargu otwarto we wrześniu. Wówczas Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierzała przeznaczyć na ten cel 8,5 mln zł. Złożono sześć propozycji, wszystkie z kwotami dużo wyższymi, od 14,6 mln zł po 20,9 mln zł. Pojawiła się obawa, że przygotowanie kluczowej dla Szczecina inwestycji zostanie zahamowane. Na szczęście w Ministerstwie Infrastruktury znalazły się dodatkowe pieniądze i w piątek wybrano wykonawcę.

- Wybór oferty był możliwy dzięki zwiększeniu przez rząd o około 6 mln złotych kwoty przeznaczonej na realizację zamówienia – podkreśla wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc.

Politycznego komentarza nie odmówił sobie Joachim Brudziński. Związany ze Szczecinem minister spraw wewnętrznych i administracji w rządzie Prawa i Sprawiedliwości napisał na Twitterze:

 

 

Ważny etap

Umowa z firmą Transprojekt Gdański, jeżeli nie będzie odwołań, zostanie podpisana w styczniu. Czas na wykonanie badań i dokumentacji to 15 miesięcy.

– Opracowanie tej dokumentacji i wykonanie badań geologicznych jest niezwykle ważne dla tej inwestycji, pozwoli lepiej oszacować jej koszty, określić ryzyka i uszczegółowić rozwiązania projektowe – mówi Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA O/Szczecin.

Zachodnie obejście Szczecina to najważniejsza z inwestycji drogowych, na którą czekają mieszkańcy. Trasa o długości ok. 51 km okrąży Szczecin od zachodu, łącząc węzeł Szczecin Kołbaskowo (A6) z węzłem Goleniów Północ. W rejonie miejscowości Police-Święta powstanie tunel pod Odrą.

Kluczowa inwestycja

Takie rozwiązanie pozwoli lepiej skomunikować Szczecin i Police z siecią dróg krajowych i autostrad. Dla większości szczecinian powstanie krótsza droga nad morze i na lotnisko w Goleniowie. Samochody ciężarowe z Zakładów Chemicznych w Policach wreszcie nie będą musiały przejeżdżać przez Szczecin

Zachodnia Obwodnica Szczecina przewidziana jest do realizacji w formule Partnerstwa Publiczno Prywatnego. Zanim do tego dojdzie czekają nas lata prac projektowych. Prawdopodobnie budowa rozpocznie się po 2022 r. Na razie nie są znane łączne koszty tej inwestycji. Przy szacunkach padają kwoty od 4 do nawet 8 miliardów złotych.