W ramach modernizacji linii kolejowej w kierunku granicy mają powstać wiadukty w miejscu przejazdów kolejowych na ul. Cukrowej i ul. Do Rajkowa. Wcześniej miasto przygotowało koncepcję budowy podobnej infrastruktury na ulicach: Jagiellońskiej, Pomorskiej, Bałtyckiej i Wiosennej. Sprawdziliśmy, czy nadal jest szansa na realizację tych pomysłów.
Koncepcje budowy takich bezkolizyjnych skrzyżowań z liniami kolejowymi pojawiły się już w 2018 roku. Miasto zgłosiło je do prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe unijnego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami-etap III”. Szczecińskie zadania utknęły jednak na liście rezerwowej i nie doczekały się dofinansowania. Co nie oznacza, że trafiły już do kosza.
– Miasto jest w posiadaniu koncepcji i jest gotowe do realizacji. Inwestycja miała być realizowana we współpracy z PKP PLK S.A. i to od drugiej strony, jak również od możliwości pozyskania dofinansowania, zależy teraz, czy zadanie będzie w ogóle realizowane – mówi Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.
Projekt może być kontynuowany
Czy jest szansa, że pieniądze na nowe wiadukty znajdą się w tej perspektywie unijnej (2021-27)? Na razie trudno o konkrety.
– PKP PLK pozostają otwarte na współpracę z samorządami dotyczącą budowy bezkolizyjnych skrzyżowań. Projekt „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych w tych ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, będący kontynuacją realizowanego obecnego projektu, został ujęty w strategicznym dokumencie Spółki – „Zamierzeniach inwestycyjnych na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 r.”. Obecnie analizowane są możliwości realizacji projektów w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej – tłumaczy Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK.
Trzy wiadukty i jedna kładka pieszo-rowerowa
W pierwszej kolejności miasto chciałoby wybudować wiadukty na ulicach Jagiellońskiej i Pomorskiej. Zwłaszcza w tym drugim przypadku, częste zamykanie przejazdu generuje duże korki.
Koncepcja przebudowy przejazdu na ul. Jagiellońskiej zakłada budowę wiaduktu drogowego z dwupasmową jezdnią o szerokości 7,5 metra oraz ciągiem pieszo-rowerowym. Wiadukt drogowy nad linią kolejową na Pomorskiej ma posiadać dwukierunkową jezdnię asfaltową o szerokości 7 metrów, obustronne chodniki i drogę rowerową.
Jeśli uda się zdobyć większe dofinansowanie, powstanie również wiadukt nad przejazdem kolejowym w ciągu ul. Bałtyckiej oraz kładka pieszo-rowerowa na ul. Wiosennej.
Dwa kolejne już projektują, ale decydujące będzie zapewnienie finansowania
Bliżej jest do budowy dwóch innych wiaduktów. PKP PLK przygotowuje się do dużej inwestycji związanej z modernizacją infrastruktury kolejowej w kierunku granicy. Jego częścią może być przebudowa przejazdów kolejowych na ulicach Cukrowej i Do Rajkowa. Na razie wyłoniono wykonawcę prac projektowych, inwestycja ma zostać zrealizowana do końca 2027 roku.
Na Cukrowej miałby powstać wiadukt kolejowy dla pociągów. Na ul. Do Rajkowa planowany jest natomiast wiadukt drogowy. Szczegółowe rozwiązania zostaną wypracowane w czasie prac projektowych.
Oba wiadukty na pewno zostaną zaprojektowane, ale ich realizacja też będzie zależeć od dostępności środków finansowych w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej.
Komentarze
0