To jedna z głównych tras tramwajowych w Szczecinie. Wraz z początkiem stycznia startuje przebudowa torowiska (a w niektórych miejscach i całej ulicy) na odcinku od pl. Żołnierza aż do Dworca Niebuszewo. Pierwszych utrudnień kierowcy i pasażerowie mogą się spodziewać już w najbliższą sobotę, 9 stycznia.
Inwestycja rozpocznie się 9 stycznia od prac na Niebuszewie. W ramach pierwszego etapu zaplanowano roboty na ulicy Kołłątaja na odcinku od ronda Giedroycia do ronda Sybiraków oraz wzdłuż ulicy Asnyka na odcinku od ronda Sybiraków do ul. Boguchwały.
– Prace odbywać się będą przy całkowitym zamknięciu ruchu w ciągu tych ulic. Okolice tych ulic będą przez miejskie służby monitorowane, a zatwierdzone rozwiązania w razie konieczności modyfikowane – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie. – Wprowadzone zostaną także zmiany w komunikacji miejskiej.
Co się zmieni w organizacji ruchu drogowego?
-
W ciągu alei Wyzwolenia na odcinku od ulicy Odzieżowej do ronda Giedroycia wewnętrzny pas ruchu przeznaczony będzie wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej, z wyjątkiem odcinka przez skrzyżowaniem z ulicą Felczaka, gdzie możliwy będzie z tego pasa skręt w lewo dla wszystkich pojazdów;
-
W ciągu al. Wyzwolenia na odcinku od ulicy Krasińskiego do ronda Giedroycia wewnętrzny pas ruchu przeznaczony będzie wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej;
-
Wjazd z ronda Giedroycia na ul. Kołłątaja możliwy będzie tylko dla autobusów komunikacji miejskiej wjeżdżających na pętlę „Kołłątaja”. Ruch na pętli będzie odbywał się w przeciwnym kierunku niż obecnie. Autobusy wyjeżdżać będą przez ulicę Barbary do ulicy Długosza;
-
Przejazd ulicą Niemcewicza przez plac budowy będzie zamknięty;
-
Przejazd ulicą Kadłubka przez plac budowy będzie możliwy na kierunku od ulicy Niemcewicza do Kołłątaja;
-
Ulica Długosza na odcinku od ul. Św. Barbary do al. Wyzwolenia będzie ulicą jednokierunkową w kierunku al. Wyzwolenia;
-
Na skrzyżowaniu ulic Naruszewicza – Kołłątaja – Kadłubka zmienione zostanie pierwszeństwo przejazdu.
Zmiany w komunikacji miejskiej
Od soboty, 9 stycznia 2021, wprowadzone zostaną również zmiany w kursowaniu linii tramwajowych i autobusowych.
-
Tramwaje linii 2 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy na trasie Las Arkoński – Turkusowa.
-
Tramwaje linii 10 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy na trasie Gumieńce – Potulicka.
-
Tramwaje linii 12 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy na trasie Las Arkoński – Pomorzany.
-
Na pętli „Kołłątaja” nastąpi zmiana kierunku ruchu – autobusy wjeżdżać będą od strony ronda Giedroycia, a wyjeżdżać przez ul. Barbary i ul. Długosza.
-
Autobusy linii 51 i 78 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ul. Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”; powrót przez ul. Barbary, ul. Długosza, al. Wyzwolenia, ul. Krasińskiego do przystanku „Krasińskiego Wiadukt” i dalej bez zmian. Nieczynne będą przystanki „Niemcewicza” i „Dworzec Niebuszewo”. W zamian uruchomiony zostanie przystanek „Krasińskiego” (w obu kierunkach – wspólny z liniami tramwajowymi).
-
Autobusy linii 87 na kursach do pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ul. Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia do ul. Staszica i dalej bez zmian; powrót tą samą trasą. Nieczynne będą przystanki „Niemcewicza” i „Dworzec Niebuszewo”. W zamian uruchomiony zostanie przystanek „Krasińskiego” (w obu kierunkach – wspólny z liniami tramwajowymi).
-
Autobusy linii 87 na kursach do pętli „Kołłątaja” kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą jak linie 51 i 78.
-
Autobusy linii 69 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku „Orzeszkowej” przez ul. Naruszewicza, ul. Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”; powrót przez ul. Barbary, ul. Długosza, ul. Naruszewicza do ul. Kołłątaja i dalej bez zmian. Nieczynny będzie przystanek „Niemcewicza”. W zamian uruchomiony zostanie przystanek „Krasińskiego” (w kierunku pętli „Kołłątaja” – wspólny z liniami tramwajowymi) oraz „Orzeszkowej” (w kierunku pętli „Rugiańska” – naprzeciwko przystanku w stronę pętli „Kołłątaja”). Przystanek „Orzeszkowej” w obu kierunkach będzie miał status przystanku stałego. Na linii 69 wszystkie kursy realizowane będą na trasie Kołłątaja – Rugiańska (bez wydłużeń do pętli „Ludowa”).
-
Autobusy linii 57, 63 i 82 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od ul. Cyryla i Metodego przez ul. Ofiar Oświęcimia, ul. Staszica, rondo Giedroycia do pętli „Kołłątaja”; powrót przez ul. Barbary, ul. Długosza, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia, ul. Staszica, ul. Ofiar Oświęcimia do ul. Cyryla i Metodego i dalej bez zmian. Nieczynne będą przystanki „Niemcewicza” i „Boguchwały”. W zamian uruchomione zostaną przystanki „Ofiar Oświęcimia” (w kierunku pętli „Kołłątaja” wspólny z liniami 53, 60 i 67; w kierunku ul. Cyryla i Metodego na ul. Ofiar Oświęcimia za skrzyżowaniem z ul. Staszica). Ponadto w obu kierunkach autobusy będą się dodatkowo zatrzymywać na przystankach „Kołłątaja” w ciągu ul. Staszica. Przystanki „Cyryla i Metodego” zostaną czasowo przeniesione z dotychczasowej lokalizacji w rejon skrzyżowania ul. Cyryla i Metodego z ul. Ofiar Oświęcimia.
-
Autobusy linii B kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” przez ul. Krasińskiego, al. Wyzwolenia, rondo Giedroycia, ul. Staszica, ul. Lubomirskiego do al. Wyzwolenia i dalej bez zmian. Nieczynny będzie przystanek „Niemcewicza”. Przystanek „Kołłątaja” w obu kierunkach zlokalizowany będzie w ciągu ul. Staszica (wspólny z liniami 53, 60 i 67).
-
Na linii B odwołane zostają skomunikowania z linią 51.
-
Autobusy linii 522 kursować będą według normalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od ul. Cyryla i Metodego przez ul. Ofiar Oświęcimia, ul. Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian; powrót tą samą trasą. Nieczynne będą przystanki „Niemcewicza” i „Boguchwały”. W zamian uruchomione zostaną przystanki „Ofiar Oświęcimia” (w kierunku prawobrzeża wspólny z liniami 53, 60 i 67; w kierunku ul. Cyryla i Metodego na ul. Ofiar Oświęcimia za skrzyżowaniem z ul. Staszica). Dodatkowo przystanki „Cyryla i Metodego” zostaną czasowo przeniesione z dotychczasowej lokalizacji w rejon skrzyżowania ul. Cyryla i Metodego z ul. Ofiar Oświęcimia.
-
Autobusy linii 523 kursować będą według normalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku „Orzeszkowej” przez ul. Naruszewicza, ul. Krasińskiego, al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia i dalej bez zmian; powrót tą samą trasą. Nieczynny będzie przystanek „Niemcewicza”. W zamian uruchomiony zostanie przystanek „Krasińskiego” (w obu kierunkach – wspólny z liniami tramwajowymi) oraz „Orzeszkowej” (w kierunku pętli „Wiszesława” – naprzeciwko przystanku w stronę pętli „Cukrowa”).
-
Zmiany lokalizacji przystanków na pętli „Kołłątaja”.
Co się zmieni?
Wykonawcą prac wycenionych na 174 mln zł jest firma ZUE S.A. Znana już w Szczecinie choćby z przebudowy torowiska na pl. Szarych Szeregów i na Wyszyńskiego. Teraz staje przed bardzo wymagającym zadaniem. Zakres rozpoczynającej się właśnie inwestycji jest bowiem bardzo duży. Obejmuje on przede wszystkim:
- przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do Ronda Giedroycia,
- przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
- przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
- przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego (do pl. Rodła),
- przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego.
Tam, gdzie torowisko nie jest wydzielone, remont przejdzie cała ulica. To oznacza największe zmiany na odcinku al. Wyzwolenia od hotelu Dana do ryneczku Kilińskiego. Powstanie tam m.in. droga rowerowa, a na chodnikach nie będzie można parkować.
Będzie więcej wielkich remontów
To nie koniec torowej rewolucji w Szczecinie. Niedawno ogłoszono m.in. przetarg na remont ul. Kolumba, al. Powstańców Wlkp. i pętli Pomorzany. Łącznie, w latach 2015-2023, miasto zamierza wydać na przebudowę torowisk aż 505 mln zł. Całe zadanie dofinansowane jest z Unii Europejskiej kwotą 174 mln zł.
Komentarze
35