Dwa tygodnie po rozpoczęciu torowej rewolucji na Niebuszewie, kierowcy muszą się spodziewać kolejnych utrudnień. W sobotę, 23 stycznia, budowlańcy wejdą w drugi etap prac, co wiąże się z zamknięciem kolejnych odcinków na Niebuszewie i nowymi utrudnieniami w centrum Szczecina. Zmiany czekają też pasażerów komunikacji miejskiej – innymi trasami pojadą autobusy linii 70, C i H oraz tramwajowe „jedynki”.
Wraz z początkiem stycznia w Szczecinie ruszyła wielka modernizacja torowisk i ulic, która docelowo obejmie odcinek od Dworca Niebuszewo do pl. Żołnierza Polskiego. Zamknięto ruch na ul. Kołłątaja na odcinku od ronda Giedroycia do ronda Sybiraków oraz wzdłuż ul. Asnyka na odcinku od ronda Sybiraków do ul. Boguchwały.
– Pierwsze dni prac związanych z przebudową torowisk przyniosły intensywne prace rozbiórkowe. Wprowadzone zmiany w organizacji ruch poddawane są dokładnej analizie, a korekty będą wprowadzane wraz z kolejnym etapem, który rozpocznie się w sobotę 23 stycznia – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.
Wspomniane fragmenty ul. Kołłątaja i Asnyka dalej pozostaną nieprzejezdne, a od 23 stycznia dodatkowo wyłączone z ruchu zostaną pozostały odcinek ulicy Asnyka do Dworca Niebuszewo, ulica Orzeszkowej na odcinku od ul. Kołłątaja do Asnyka oraz ulica Boguchwały.
To nie koniec utrudnień dla kierowców. W sobotę, 23 stycznia, rozpoczną się również prace na torowisku wzdłuż ulicy Matejki na odcinku od ulicy Piłsudskiego do placu Żołnierza Polskiego. Roboty obejmą także jezdnią zachodnią (w kierunku do placu Żołnierza Polskiego).
ZMIANY W ORGANIZACJI RUCHU NA NIEBUSZEWIE:
· Z uwagi na spore opóźnienia w kursowaniu autobusów komunikacji miejskiej w ciągu ulicy Staszica buspas wyznaczony w ciągu tej ulicy dociągnięty zostanie do ronda Giedroycia, w związku z tym dojazd dla pozostałych pojazdów możliwy będzie tylko jednym pasem;
· Zamknięty zostanie przejazd ulicą Boguchwały;
· Na skrzyżowaniu ulic Orzeszkowej – Kołłątaja – Warcisława, na wlocie od ulicy Orzeszkowej dopuszczony zostanie skręt w lewo w ulicę Warcisława.
W dalszym ciągu obowiązywać będą następujące zmiany w organizacji ruchu drogowego:
· W ciągu alei Wyzwolenia na odcinku od ulicy Odzieżowej do ronda Giedroycia wewnętrzny pas ruchu przeznaczony będzie wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej, z wyjątkiem odcinka przed skrzyżowaniem z ulicą Felczaka, gdzie możliwy jest z tego pasa skręt w lewo dla wszystkich pojazdów;
· W ciągu alei Wyzwolenia na odcinku od ulicy Krasińskiego do ronda Giedroycia wewnętrzny pas ruchu przeznaczony jest wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej;
· Wjazd z ronda Giedroycia na ul. Kołłątaja możliwy jest tylko dla autobusów komunikacji miejskiej wjeżdżających na pętlę „Kołłątaja”. Ruch na pętli odbywa się w przeciwnym kierunku niż do tej pory. Autobusy wyjeżdżają przez ulicę Barbary do ulicy Długosza;
· Przejazd ulicą Niemcewicza przez plac budowy jest zamknięty;
· Przejazd ulicą Kadłubka przez plac budowy jest możliwy na kierunku od ulicy Niemcewicza do Kołłątaja;
· Ulica Długosza na odcinku od ul. Św. Barbary do al. Wyzwolenia jest ulicą jednokierunkową w kierunku al. Wyzwolenia;
· Na skrzyżowaniu ulic Naruszewicza – Kołłątaja – Kadłubka zmienione zostało pierwszeństwo przejazdu;
ZMIANY W ORGANIZACJI RUCHU NA UL. MATEJKI:
· Na skrzyżowaniu Matejki – Piłsudskiego na wlocie północnym możliwy będzie jedynie skręt w prawo w ulicę Piłsudskiego. Skręt będzie możliwy z dwóch pasów ruchu;
· Na skrzyżowaniu Matejki – Piłsudskiego na wlocie południowym wyłączony z ruchu będzie jeden z dwóch pasów do skrętu w lewo;
· Na skrzyżowaniu Matejki – Piłsudskiego na wlocie zachodnim dla wszystkich pojazdów dostępny będzie jedynie pas lewy przeznaczony do skrętu w lewo w ulicę Matejki, pas środkowy będzie dostępny dla autobusów komunikacji miejskiej skręcających w lewo, natomiast pas prawy dla autobusów komunikacji miejskiej zawracających na skrzyżowaniu;
· Zmienione zostaną programy sygnalizacji świetlanej na skrzyżowaniach: Matejki – Piłsudskiego i placu Hołdu Pruskiego;
· Nie będzie możliwości przejazdu przez ulicę Matejki w ciągu ulic Mazowieckiej i Małopolskiej.
KOMUNIKACJA MIEJSKA:
Od soboty, 23 stycznia, wprowadzone zostaną również kolejne zmiany w kursowaniu linii tramwajowych i autobusowych.
Tramwaje linii 1 kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy na trasie Głębokie – Stocznia Szczecińska (w dni powszednie w godzinach 5:30–20:00 oraz wybrane kursy w soboty wydłużone do Ludowej).
Autobusy linii 70 w kierunku Dworca Głównego, Elektrowni Pomorzany, Kamieńca i Pargowa od przystanku „Plac Rodła” kursować będą przez al. Wyzwolenia, pl. Żołnierza Polskiego, pl. Hołdu Pruskiego do ul. Małopolskiej i dalej bez zmian.
Autobusy linii C i H w kierunku Prawobrzeża kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy zmienioną trasą: od przystanku początkowego „Plac Rodła” realizować będą nawrót na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego i ul. Matejki, następnie pojadą przez pl. Rodła i al. Wyzwolenia do pl. Żołnierza Polskiego i dalej bez zmian. Dodatkowo uruchomiony zostanie przystanek „Plac Rodła” wspólny z liniami A i B w kierunku Prawobrzeża.
Co się zmieni?
Wykonawcą prac wycenionych na 174 mln zł jest firma ZUE S.A. Znana już w Szczecinie choćby z przebudowy torowiska na pl. Szarych Szeregów i na Wyszyńskiego. Zakres inwestycji jest bardzo duży –obejmuje on przede wszystkim:
- przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia,
- przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
- przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
- przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego (do pl. Rodła),
- przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego.
Tam, gdzie torowisko nie jest wydzielone, remont przejdzie cała ulica. To oznacza największe zmiany na odcinku al. Wyzwolenia od hotelu Dana do ryneczku Kilińskiego. Powstanie tam m.in. droga rowerowa, a na chodnikach nie będzie można parkować.
Na wykonanie całego zadania ZUE S.A. ma niespełna dwa lata.
Będzie więcej wielkich remontów
To nie koniec torowej rewolucji w Szczecinie. Niedawno ogłoszono m.in. przetarg na remont ul. Kolumba, al. Powstańców Wlkp. i pętli Pomorzany. Łącznie, w latach 2015-2023, miasto zamierza wydać na przebudowę torowisk aż 505 mln zł. Całe zadanie dofinansowane jest z Unii Europejskiej kwotą 174 mln zł.
Komentarze
16