Dwa lata, osiem km torowiska, 165 mln zł brutto – STRABAG poinformował media o zakończeniu prac na budowie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

W ramach kontraktu, Generalny Wykonawca STRABAG zrealizował pierwszy odcinek linii Szybkiego Tramwaju w Szczecinie, od Basenu Górniczego do pętli pośredniej Turkusowa.

Co zrobiono?

Spółka zbudowała 4 km podwójnego torowiska wraz z infrastrukturą techniczną umożliwiającą zdalne sterowanie urządzeniami torowymi. Ponadto wykonała sieć trakcyjną o długości 8,2 km, wykop obudowany (789 m), estakady nad ulicą Hangarową (66 m), wiadukt i kładkę technologiczną w ciągu ulicy Batalionów Chłopskich (17 m), a także kładkę - przystanek Lotnisko (75 m). Do zadań Wykonawcy należało również wybudowanie tunelu dla pieszych pod torami tramwajowymi wraz z pochylniami dla osób niepełnosprawnych oraz tunelu dla pieszych pod istniejącą linią tramwajową pomiędzy stacjami Szczecin Zdroje Oleszna – Szczecin Dąbie.

STRABAG przebudował także sieć kanalizacji deszczowej o łącznej długości 2,5 km, kanalizacji sanitarnej w ciągu ulic Batalionów Chłopskich, Bagiennej i Hangarowej, urządzeń wodno-melioracyjnych, sieć elektroenergetyczną oświetlenia ulicznego w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich, gazową niskiego i średniego ciśnienia, sieć cieplną, wykonaną z rur preizolowanych w technologii bezkanałowej oraz sieć teletechniczną i teleinformatyczną.

Najtrudniejsze - przesunięcie budynku

Jednym z najtrudniejszych przedsięwzięć związanych z inwestycją było przesunięcie willi Gruneberga, zlokalizowanej przy ulicy Batalionów Chłopskich 61. Wpisany do rejestru zabytków budynek musiał zostać przesunięty o 45 metrów. STRABAG wykonał przestrzenną inwentaryzację laserową istniejącej bryły budynku, zaś przy współpracy z należącym do Grupy Zentrale Technik z Wiednia, opracował projekt technologiczny translokacji willi w nowe miejsce, na nowe fundamenty.

 

 

Operacja przesuwania trwała 15 godzin ze średnią prędkością przesuwu 3 m/h. Następnie ustawiono budynek i wykonano podlewkę betonową łączącą strop nad piwnicą ze ścianami fundamentowymi.

- Jak zawsze oddajemy do dyspozycji całego społeczeństwa nasze kompetencje, siłę, wiedzę oraz doświadczenie koncernu. Realizacja inwestycji Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, w tym operacja przemieszczenia Willi Gruneberga, wymagała od nas zastosowania wielu niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych. Dlatego z wielką satysfakcją zakończyliśmy zrealizowane przez STRABAG przedsięwzięcie, które na pewno przyczyni się do zmniejszenia czasu dojazdu mieszkańców zarówno do centrum miasta, jak i nieopodal położonych dzielnic. – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG Sp. z o. o.

Skończyli. Co dalej? 

Zakończenie prac nie jest równoznaczne z zejściem ekip budowlanych z placu budowy. Teraz generalny wykonawca będzie przeprowadzał pierwsze testy i usuwał ewentualne usterki. Następnie rozpoczną się oficjalne odbiory, które z pewnością potrwają kilka tygodni. Stopniowo będzie także przywracana stała organizacja ruchu.

Koszt inwestycji to prawie 189 mln złotych – w tym ponad 86 mln pochodzi ze środków unijnych.