Dziś w szczecińskim Novotelu o godz 12.30 podczas spotkania prasowego został zaprezentowany i omówiony projekt „Wracać, ale dokąd?” W konferencji uczestniczyli Mariusz Sinior ze stowarzyszenia Poland Street czyli organizatora akcji oraz prezydent Szczecina Piotr Krzystek i dyrektor Biura Promocji i Informacji UM w Szczecinie, Piotr Wachowicz.


Według danych opublikowanych przez GUS na terenie Irlandii oraz Wielkiej Brytanii w 2007 roku pracowało co najmniej 900 tysięcy obywateli polskich. Wielu z nich, w dalszej lub bliższej przyszłości planuje wrócić do naszego kraju. Jest to tendencja na tyle ważna, że nie można jej nie wykorzystać. Stowarzyszenie „Poland Street” , które istnieje od 2005 roku i skupia działania i inicjatywy Polaków w Wielkiej Brytanii zainaugurowało w listopadzie tego roku projekt, skrótowo nazwany „12 miast”, który ma ów potencjał tkwiący w naszych rodakach, chcących wrócić do kraju, wykorzystać możliwie jak najlepiej. Chcemy dotrzeć do każdego Polaka, który chce wrócić. Do tego, który sprząta i tego, który pracuje w banku” powiedział Mariusz Sinior. Chodzi o to by pozyskać ludzi kreatywnych, którzy mają wartościowe doświadczenia i chcą nadal rozwijać się zawodowo.

Istotną kwestią jest tu jednak dostęp do informacji o strategiach rozwoju poszczególnych miast, o tym w jakie dziedziny najkorzystniej można zainwestować. Szczecin zainicjował już pewne prace powiązane z omawianym projektem. Na stronie internetowej www.szczecin.eu znajdziemy informacje na ten temat pod hasłem „Szczecin podejmij _ wyzwanie”. Jest to pakiet najistotniejszych faktów , które mogą być pomocne dla osób zamierzających powrócić do Polski.

Przez cały 2009 rok 12 największych polskich miast (choć nie ma wśród nich na razie Krakowa i Warszawy) pokaże swoje prezentacje londyńskiej Polonii, w ramach projektu „Wracać ale dokąd?” Cykl ten rozpocznie Szczecin, którego reprezentanci, w tym oczywiście prezydent Krzystek, będą w Londynie w dniach 10-11 stycznia W programie tej wizyty są m.in. spotkania z Polonią, władzami lokalnymi, mediami polskojęzycznymi, przedstawienie strategii i kierunków rozwoju Miasta Szczecin, oferty firm –TietoEnator i BLStream, a także projektu „Floating garden” i marki miasta. Odbędą się one w londyńskim Nowotelu. Jak powiedział Piotr Krzystek „Zamierzamy pokazać Szczecin z dobrej strony, zaszczepić w ludziach, którzy nie mają żadnych skojarzeń z tym miastem, że jest ono interesującym miejscem i warto tu przyjechać”

Dziennikarze zadawali prelegentom wiele pytań, a po spotkaniu wręcz nie chcieli wypuścić Marka Sinioraz spod ostrzału mikrofonów.