Na budynku Zespołu Szkół nr 6 przy ul. Sowińskiego z początkiem roku szkolnego zamontowano czujnik smogowy i tablicę LED informującą o stężeniu najgroźniejszych dla zdrowa pyłów zawieszonych PM2,5 i PM10. To w ramach ogólnopolskiego projektu Edukacyjna Sieć Smogowa, w którym uczestniczą też: Zespół Szkół nr 2 z Dąbia i Szkoła Podstawowa nr 13 z Wielgowa.
Do udziału w programie zapraszał Państwowy Instytut Badawczy NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa). Inicjatywa obejmowała szkoły zrzeszone w Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. W jej ramach na budynkach oświatowych w całej Polsce pojawiło się w ostatnich tygodniach 1200 takich czujników.
Dzięki nim uczniowie, rodzice, nauczyciele i okoliczni mieszkańcy mogą na bieżąco śledzić stan powietrza. Tak, jak przy ul. Sowińskiego 3.
– Widzę, że zarówno uczniowie, jak i pracownicy szkoły są zadowoleni, że jest teraz taka informacja. Firma, która montowała nam czujnik, proponowała, by zrobić to w głębi działki, w naszej strefie zielonej. Nam zależało jednak, żeby znalazł się on od strony ulicy. Dzięki temu tablica z wynikami jest dobrze widoczna, a wyniki pomiarów lepiej odzwierciedlają rzeczywistość – tłumaczy Emilia Superlak, kierownik gospodarczy w Zespole Szkół nr 6 im. M. Reja.
Na razie sezon grzewczy nie jest jeszcze w pełni, zresztą w najbliższej okolicy nie ma wielu budynków z piecami. Dlatego czujnik przy ul. Sowińskiego przekazuje zwykle pozytywne informacje.
– Zawsze zerkam w drodze do szkoły. Na razie z reguły wynik jest na zielono. To oznacza, że normy nie zostały przekroczone – mówi Emilia Superlak.
Kiedyś podobne informacje miało na wyciągnięcie ręki jeszcze więcej mieszkańców Szczecina, bo duża tablica z wynikami pomiarów stanu powietrza stała na Bramie Portowej. Została już jednak dawno zdemontowana.
Pyły zawieszone to mieszanina substancji unoszących się w powietrzu, często również toksycznych. Najgroźniejsze dla zdrowia są te cząstki o średnicy nie większej niż 2,5 mikrometra (PM2,5), które mogą dostać się do płuc. Źródłem takich zanieczyszczeń jest najczęściej spalanie niskiej jakości opałów w domowych piecach.
Częścią inicjatywy ESA są też warsztaty dla nauczycieli, podczas których dowiedzą się, jak najlepiej przekazać uczniom wiedzę na ten temat.
Komentarze
0