Pod koniec lat sześćdziesiątych XX w. niemal każdy szanujący się, średniej wielkości zakład pracy w Polsce, miał własną ekipę filmową. Jej głównym zadaniem było obserwowanie życia zakładu, filmowanie spotkań, narad i wszelkiego rodzaju wizyt. Taki filmowiec stał się bohaterem "Amatora" - słynnego filmu Krzysztofa Kieślowskiego ze świetną rolą Jerzego Stuhra.
Stary cyfrowy Szczecin - projekt Stowarzyszenia OFFicyna, stara się dotrzeć do takich zapomnianych "przyzakładowych ośrodków telewizyjnych". Pudła z zapisaną rzeczywistością na taśmie 8 lub 16 mm czekają na odkrycie. Niestety często są to bardzo zniszczone materiały, które tylko skomplikowana digitalizacja pozwoli uratować. Dotychczas udało się już uratować kilka godzin takich filmów. #1 Wiskord – socjalizm w obiektywie to historia życia zakładowego i przyzakładowego Zakładów Chemicznych WISKORD. #2 powróciliśmy do tamtej historii. W #3 udało nam się zdigitalizować filmy z "Klubu Filmowego "CUMA", który istniał przy Polskiej Żegludze Morskiej. W części #4 wróciliśmy do WISKORDU, ale z inna historią zakładu. Tam udało nam się odnaleźć sfilmowane obchody 25-lecia zakładu. Czas na część #5. Kolejne taśmy CUMY są bardzo inspirujące. Na jednaj z rolek zarejestrowano uroczystości 1 maja z 1971 roku. A to nie był zwykły pochód. Tam zjawili się protestujący Stoczniowcy. Pamiętamy w Grudniu'70 i Styczniu "71 odbyły się ich słynne protesty, po których Władysława Gomułka przestał sprawować władzę. To był zupełnie inny 1 maja. Jednak chyba największa rewelacją #5 Starego Cyfrowego Szczecina będzie kolorowe miasto z końca lat 60-tych. Skąd wiemy, że to koniec tej dekady... to już będą musieli państwo dowiedzieć się przychodząc na pokaz. A ten 24 listopada 2014 roku w Szczecińskim Inkubatorze Kultury w dawnym Kinie Pałacowym o 18-tej.
Projekt Stary cyfrowy Szczecin prowadzony i realizowany jest przez Małgorzatę Frymus -- dziennikarkę Polskiego Radia Szczecin, absolwentkę łódzkiej filmówki, od lat związaną ze Stowarzyszeniem OFFicyna. Ściśle współpracuje z nią MUFI -- kampania muzyczno-filmowa i Bartosz Piekarczyk, dzięki którym filmy zostały oczyszczone i zdigitalizowane.
Dofinansowano z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach priorytetu „Dziedzictwo kulturowe – Ochrona i cyfryzacja dziedzictwa kulturowego”.
Komentarze
0