Piotr Borowski i Studium Teatralne. Opowieść dokumentalna. 16. lutego (czwartek) / wstęp wolny 19.00 „Koniec pieśni” – projekcja filmu, spotkanie z Piotrem Borowskim („wyprawa”), prowadzenie: Tadeusz Kornaś. 17. lutego (piątek) / wstęp: 20 i 30 zł na spektakl, na spotkanie wstęp wolny 18.00 „Król Kier znów na wylocie” – spektakl, spotkanie z Piotrem Borowskim i zespołem Studium Teatralnego z udziałem Hanny Krall („dokument”), prowadzenie: Tadeusz Kornaś. 18 lutego (sobota) / wstęp: 20 i 30 zł na spektakl, na spotkanie wstęp wolny 18.00 „Linia powrotu” – spektakl, spotkanie z Piotrem Borowskim i zespołem Studium Teatralnego („droga twórcza”), prowadzenie: Tadeusz Kornaś.
Spotkania Teatralne OKNO realizowane były od 1997 roku jako festiwal teatralny, którego założeniem było prezentowanie i promowanie różnorodnych nurtów poszukiwań twórczych obecnych we współczesnym teatrze alternatywnym, a także wymiana doświadczeń i praktyk pomiędzy twórcami oraz nieformalna edukacja artystyczno-kulturalna. W ciągu 14 kolejnych edycji udało się sformułować szereg pytań o ważne dla współczesnej sztuki zjawiska, a także zaprezentować kilkadziesiąt zespołów z całego świata. Obecna, 15. edycja zapoczątkowuje nowy etap realizacji festiwalu – przyjmuje on formułę tematycznych spotkań z wybranymi artystami, których chcemy przedstawić w jak najszerszym spektrum – prezentując spektakle, filmy, realizując spotkania, wykłady, seminaria.
Spotkanie pierwsze zatytułowane: „Opowieść dokumentalna” i poświęcone twórczości Studium Teatralnego z Warszawy, a także indywidualnej drodze twórczej Piotra Borowskiego, jego doświadczeniom z wypraw teatralnych, praktyce aktorskiej, praktyce pedagogiczno-reżyserskiej, a przede wszystkim pracy artystycznej z „prawdziwą historią”, dokumentem. Gościem specjalnym projektu będzie Hanna Krall, całość poprowadzi Tadeusz Kornaś.
Spotkania z Piotrem Borowskim odbywać się będą w kontekście zrealizowanych przez niego projektów artystycznych: pierwsze połączone z prezentacją autorskiego filmu dokumentalnego "Koniec Pieśni" będzie opowieścią - wspomnieniem na temat "wyprawy teatralnej" i na temat "odchodzenia" wartości kulturowych; drugie, z gościnnym udziałem Hanny Krall, poprzedzone prezentacją spektaklu "Król kier znów na wylocie”, dotyczyć będzie problemów adaptacji dokumentu, zjawiska teatru dokumentalnego, a także biograficznym i historycznym kontekstom przedstawienia; trzecie (po przedstawieniu „Linia powrotu”) będzie próbą osobistej refleksji Piotra Borowskiego na temat własnych wyborów, decyzji, kierunków poszukiwań, a także doświadczeń teatralnych.
„Koniec Pieśni”– film jest relacją z powrotu w miejsca, do których dotarł autor zimą 1980/81 podczas trzymiesięcznej pieszej wyprawy teatralnej do podbiałostockich wsi, gdzie zebrał na taśmach magnetofonowych zapisy pieśni, które, w geście wdzięczności za spektakl, śpiewali młodym aktorom ówcześni mieszkańcy. Borowski wrócił po 27 latach do dzieci i wnuków ludzi, którzy go wtedy przyjmowali, aby symbolicznie zwrócić im nagrane melodie. Film pokazuje, jak reagują na nie ci, od których pieśni odeszły. Chodziło o bardzo osobisty odzew na bliskich, przodków, na kulturowe dziedzictwo; o to, jak starzy ludzie żyją poprzez pieśń w swych wnukach, dzieciach, następcach, co się dzieje z kulturą po upływie ćwierć wieku, jakim szlakiem biegnie dzisiaj ten stary ślad."
Idea i reżyseria: Piotr Borowski
Montaż i zdjęcia: Rafał Leszczyński
Zdjęcia: Mateusz Skalski
Współpraca: Gianna Benvenuto
Fotografie archiwalne: Wanda Wróbel
"Król kier znów na wylocie"- przedstawienie zrealizowane na podstawie książki Hanny Krall. Głównym wątkiem spektaklu jest historia młodej Żydówki, która w trakcie II wojny światowej po ucieczce z getta udaje Polkę i Niemkę, by w ten sposób odnaleźć swojego męża i wyciągną ć go z obozu koncentracyjnego. Jej miłość staje się wstrząsającym „sposobem” na przetrwanie. Los bohaterki jest wpisany w strukturę działań aktorskich - czas nie płynie tutaj linearnie, opowieść dzieje się "współcześnie", pojęcie "dzisiaj" jest tylko kolejnym ogniwem w bardzo długim i starym kontinuum. Nie jest to dokumentalna rekonstrukcja, lecz ponadczasowa opowieść o sile ludzkiego oddania i miłości.
Reżyseria:Piotr Borowski
Adaptacja sceniczna:Studium Teatralne
Aktorzy:Piotr Aleksandrowicz, Gianna Benvenuto, Waldemar Chachólski, Martina Rampulla
Scenografia:Marta Białoborska
Kostiumy:Agata Nowicka
Muzyka:oparta na kompozycjach Johna Zorna
Podziękowania:Krzysztof Olszowiec, Marek Sułek, Piotr Piszczatowski
"Linia powrotu"– próba emocjonalnego i refleksyjnego powrotu do czasów dzieciństwa. Spektakl jest rozmową bohatera z przyjacielem, a zarazem pełną metafor analizą jego życia – win, zaniedbań, uwikłań, zależności. Kiedy myślę o swoim dzieciństwie widzę siebie, jako małego chłopca bawiącego się na ruinach warszawskiego getta. Wtedy dla mnie, dzieciaka, przeszłość niewiele znaczyła. Miałem dość kłopotów z sobą samym, zawężonym, nieśmiałym, transformującym swoje otoczenie, zwłaszcza rodzinę, w swoją wyimaginowaną baśń. Wyobrażałem sobie, że jestem Arielem, lotnym duchem, a moja rodzina przeróżnymi postaciami z „Burzy” Szekspira – a to za sprawą jednej z kilku książek , która z niewiadomych powodów znalazła się w moim domu.
scenariusz:Piotr Borowski i Piotr Aleksandrowicz
zespół:Carolina Albano, Piotr Aleksandrowicz, Waldemar Chachólski, Martina Rampulla
współpraca:Gianna Benwenuto
Piotr Borowski- reżyser teatralny, aktor. Twórca Studium Teatralnego. Od 1975 roku związany z Teatrem "Laboratorium" Jerzego Grotowskiego. W latach 1977-1983 był aktorem i muzykiem w Teatrze Gardzienice. W latach 1985-1993 pracował w Ośrodku Jerzego Grotowskiego w Pontederze
(Włochy), gdzie współpracował m.in. z Thomasem Richardsem. W 1996 roku założył niezależną grupę teatralną Studium Teatralne, z którą zrealizował wiele przedstawień, prezentowanych w kraju i za granicą. Pracę grupy charakteryzuje silna ekspresja aktorska oraz ruch sceniczny z elementami tańca nowoczesnego. Historie opowiadane przez aktorów Studium odnoszą się do kondycji współczesnego człowieka.
Hanna Krall– pisarka, dziennikarka, autorka m.in. „Zdążyć przed Panem Bogiem”, licznych zbiorów reportaży i wywiadów , a także powieści („Okna”, „Sublokatorka”) i książek reportażowych „Wyjątkowo długa linia”, „Król Kier znów na wylocie”, „Różowe strusie pióra”, „Biała Maria”), poświęconych głównie tematyce Holokaustu. Jej teksty były podstawą scenariuszy m.in. do filmów
Krzysztofa Kieślowskiego i Jana Jakuba Kolskiego. Jest jedną z najważniejszych postaci polskiego reportażu.
Tadeusz Kornaś- wykładowca Katedry Teatru Uniwersytetu Jagiellońskiego, w latach 2004-2008 red. nacz. Gazety Teatralnej "Didaskalia", autor licznych artykułów i książek o tematyce teatralnej, m.in. znakomitej monografii poświęconej teatrowi Gardzienice oraz zbioru tekstów "Aniołom i światu widowisko" – o teatrze który „próbuje uderzać w niebo” (o spektaklach i drodze twórczej m.in. Jerzego Grotowskiego, Piotra Borowskiego, Włodzimierza Staniewskiego, Tomasza Rodowicza, Krzysztofa Czyżewskiego, Kazimierza Dejmka, Krzysztofa Warlikowskiego, Krystiana Lupy, Anatolija Wasiliewa, Eimuntasa Nekrošiusa )
Komentarze
0