Gdzie i kiedy?
Dom Kultury „13 Muz”
pl. Żołnierza Polskiego 2, Szczecin
sobota, 18 maja 2024, 18:00
Za ile?
darmowe
W Domu Kultury „13 Muz” w ramach 18. Europejskiej Nocy Muzeów będzie można zwiedzić trzy galerie, w tym jedną dla najmłodszych odbiorców sztuki.

Galeria Foyer: „Nadodrzańskie Klimaty” / 18:00-22:00

Wystawa prezentowana w ramach VI Zachodniopomorskich Spotkań Artystycznych Seniorów. Na wystawie są prezentowane: „żywe obrazy”, malarstwo Barbary Szczawik oraz rzeźby z utwardzanych tkanin wykonane przez uczestników projektu „Ekologia i tradycja” pod egidą stowarzyszenia „Nadodrzańskie Klimaty” z Widuchowej.

Stowarzyszenie „Nadodrzańskie Klimaty” powstało w czerwcu 2015 r. jako inicjatywa osób z pasją i pozytywną energią, którą postanowiły wykorzystać do szeroko pojętych działań związanych z promocją Gminy Widuchowa, jej walorów przyrodniczych oraz wspierania ciekawych inicjatyw lokalnych środowisk twórczych.

Najważniejsze cele stowarzyszenia to: podejmowanie inicjatyw związanych z promowaniem Gminy Widuchowa, promocja i wspieranie lokalnej twórczości kulturalno-artystycznej poprzez organizację wystaw, koncertów, spotkań z ciekawymi ludźmi, warsztatów, inspirowanie i realizowanie działań służących wszechstronnemu rozwojowi i integracji lokalnego środowiska poprzez inicjowanie i organizowanie imprez kulturalnych, rekreacyjnych i integracyjnych, inicjowanie i organizowanie działań zmierzających do ochrony zabytków, przyrody, środowiska oraz gromadzenie pamiątek, materiałów historycznych, zabytków kultury materialnej i artystycznej z myślą o stworzeniu w przyszłości izby regionalnej.

 

Galeria Enter: „Światło wśród stogów Moneta” / 18:00-22:00

Wystawa prezentowana w ramach VI Zachodniopomorskich Spotkań Artystycznych Seniorów.

Sezon rozpoczynamy od zadań dotyczących warsztatu twórców impresjonizmu. Malarstwo to dotyczy zjawisk rozproszenia światła i obserwacji tych zjawisk bezpośrednio w naturze. Podejmujemy cykl tematów ujętych terminem „seria”. W tym przypadku nasz wybór dotyczył cyklu obrazów Claude`a Moneta „Stogi”. Artysta w tym cyklu podejmuje się obserwacji zmienności kolorytu pejzażu, w którym głównym tematem są stogi zebranych zbóż, ustawione rzędami na łące. Interpretacja gam kolorów zależy tu od pory dnia i pory roku. Naszym zadaniem było wykonanie „pastiszów” tych tematów, przynajmniej w trzech odsłonach.

Innym razem „światło”, a istotnie jego interpretacja, stała się powodem, dla którego wybraliśmy, jako inspirację, obraz zatytułowany „Mona Lisa” Leonarda da Vinci. Głównym zagadnieniem była odpowiedź na pytanie, jaką funkcję spełnia technika „sfumato” oraz „chiaroscuro” w malarstwie Leonarda da Vinci. Tematyka prac obejmowała m.in. portret oraz wersje obrazu „Mona Lisa”. Nasza „Mona Lisa” może odbiegać od pierwowzoru, na rzecz kompozycji abstrakcyjnych w duchu Pabla Picassa. Kontynuacja cyklu „pastiszów” dotyczyła monochromatycznych, jak i barwnych, obrazów wybranych artystów.

Tematyka zajęć obejmowała również zagadnienia malarstwa polskiego, a w szczególności takich kierunków jak: ekspresjonizm i jego odmianę w warunkach polskich – formizm.

Poza tym interesuje nas dorobek twórczy sztuki polskiej okresu 20-lecia międzywojennego; mam tu na uwadze twórczość Stanisława Ignacego Witkiewicza i Władysława Strzemińskiego. Dużym blok zagadnień warsztatowych obejmuje zarówno teatr historyczny, jak i współczesny, z uwzględnieniem pantomimy teatru Henryka Tomaszewskiego. Motywy spektakli, dynamizm scen pantomimy, gra aktorów, plastyka kostiumów i akcja sceniczna to niektóre źródła inspiracji w naszej twórczości plastycznej.

Proponowane środki wyrazu obejmują m.in. techniki malarskie, jak i grafikę (rysunek ołówkiem, tuszem bądź pastelami). Innym medium twórczym było malarstwo akwarelą oraz akrylami. W naszej działalności widzimy miejsce dla eksperymentowania z użyciem innych tworzyw typu: ścinki gazet, materiały tekstylne w połączeniu z malowidłem lub konturem rysunku. Prace eksperymentalne mogą być pomocne w rozwijaniu wrażliwości na strukturę obrazu, jego ekspresję.

Przedstawione powyżej działania ilustrują sposób wyboru tematów zajęć plastycznych, pomyślanych, jako materiał do dyskusji i dochodzenia do optymalizacji zadań twórczych - Edward Domański

 

Wiek: 5+

Zwiedzanie wystawy odbywa się w skarpetkach.

Nowa przestrzeń w Galerii Tworzę się to zaproszenie do wspólnego projektowania najbliższego otoczenia. To próba spojrzenia na świat z perspektywy dziecka, dająca możliwość budowy swojego mikroświata. Dzieci to urodzeni architekci i architektki. Postanowiliśmy całkowicie oddać stery w ich ręce. Miasto Dzieci zostało w 99% zaprojektowane przez młodych ludzi, jest emanacją ich marzeń i potrzeb.

Ekspozycja jest jak duża makieta, po której można chodzić, zmieniać środki transportu, rozkłady ulic oraz przeznaczenie budynków. Można nawet stać się drzewem, najlepiej Ługi Bugi albo znakiem, który wskazuje podziemne przejścia lub ostrzega przed Ponurą Szajką. Warto czasem odpocząć od przygód, chociażby w Leniuchowicach albo innych zakamarkach. Ale chwila… Czy w Mieście Dzieci obowiązują jakieś zasady? Czy ktoś nad tym wszystkim czuwa? Czy jest tu miejsce dla nowych mieszkańców?

Wystawa wpisuje się w rozważania na temat przyszłości miast w kontekście zmian klimatycznych czy migracyjnych. Jest miejscem do zadawania pytań i próbą poszukiwania mądrych rozwiązań, stawiających w centrum dobro młodych mieszkańców, ich prawa do zabawy i odpoczynku, mieszkania w zielonym, czystym i bezpiecznym mieście. W mobilność wystawy wpisana jest zmiana, która jest stałym elementem bardzo dynamicznej rzeczywistości. W tym wypadku tymczasowość staje się sprzymierzeńcem, dając możliwość szybkiego przeistaczania otoczenia, tak by odpowiadało demokratycznie na potrzeby wszystkich użytkowników.

Warstwa wizualna oraz projekt wystawy został kolektywnie opracowany na bazie rysunków oraz pomysłów uczestników (nie)konkursu Miasto Marzeń. Dźwięki miasta zagrali i zaśpiewali uczestnicy oraz uczestniczki warsztatów „Jak brzmi miasto?”.

Słowo „dla”, ujęte w nawias w tytule wystawy, wpisuje się w nurt tworzenia sztuki z dziećmi, a nie tylko dla nich.