Śmiało można powiedzieć, że końcówkę marca i początek kwietnia trzeba określić mianem rozpoczęcia sezonu statków wycieczkowych w Szczecinie. Do naszego miasta zawitał „MS Johannes Brahms” – pierwszy wycieczkowiec cumujący w tym roku u stóp Wałów Chrobrego. Mało tego, od paru dni można już urządzić sobie wycieczkę po szczecińskim porcie. Opływają go statki „Odra Queen” i „Peene Queen”.

Szczecin przyjazny dla cruiserów


Ponad dwa tygodnie temu skończyły się targi turystyki morskiej „Miami Seatrade Cruiseshipping Convention”. Szczecin reprezentowali na nich przedstawiciele Zarządu Portu, Urzędu Miasta oraz Polsteam Shipping Agency. Po zakończeniu imprezy opublikowano listę statków wycieczkowych, które w tym roku mają zawinąć do szczecińskiego portu. Awizowane jest pojawienie się 96 jednostek. Lwia część z nich to wycieczkowce rzeczne, jedynie 3 statki należą do kategorii pełnomorskich. Będą to: zawijająca w czerwcu brytyjska jednostka „Black Watch” oraz przybywające w sierpniu: amerykański „Silver Cloud” i niemiecki „Delphin”. Najwięcej cruiserów będziemy mogli zaobserwować w sierpniu (29) i wrześniu (18). Wszystkie jednostki oprócz cumującego przy nabrzeżu Polskim „Black Watch’a” zatrzymają się u stóp Wałów Chrobrego. Szczecin odwiedzi zawrotna ilość 6500 pasażerów wszystkich statków oraz 2000 członków załogi jednostek.

Wycieczka po szczecińskim porcie


Wraz z dniem 1 kwietnia rozpoczęła się także inauguracja sezonu szczecińskiej „Białej Floty”. Każda osoba zainteresowana żeglugą po naszym porcie będzie mogła przepłynąć się jednostkami „Odra Queen” i „Peene Queen”. Rejs zaczyna się i kończy u stóp Wałów Chrobrego. Następnie trasa prowadzi przez rzekę Duńczycę, jedną z głównych koryt Odry. Odcinek ten charakteryzuje się bardzo urokliwym krajobrazem. Kolejnym etapem podróży jest płynięcie nieopodal „Elewatora Ewa”, największego zachowanego spichlerza do przechowywania zboża z Polsce. Mimo tego, że w czasie wojny był celem bombardowań aliantów, przetrwał on do dziś. W dalszym etapie podróży przewidziane jest pokonanie Kanału Grabowskiego oraz Przekopu Mieleńskiego, tak aby dotrzeć do Doku Nr. 5. Przy nabrzeżach Snop i Huk następuje nawrót statku, który płynąc obok „Stoczni Szczecińskiej Nowa” i „Stoczni Remontowej Gryfia” z powrotem kieruje się do miejsca, gdzie cała podróż się zaczęła. Cały rejs trwa około godziny.

Mini bar i parkiet dla imprezowiczów


Średnia prędkość, którą osiągają statki „Odra Queen” oraz „Peene Queen” wynosi 9-10 węzłów (ok. 20 km/h). Mają one ponadto ponad 38 metrów długości oraz 6,5 metra szerokości. Statki posiadają dwa pokłady: zamknięty (klimatyzowany) i otwarty (widokowy). Wszystkie znajdujące się na pokładzie miejsca siedzące są zadaszone. Na wyposażeniu jednostek znajduje się również mini bar oraz miejsce do tańca i prezentacji wraz z odpowiednim sprzętem multimedialnym. Jednostki „Odra Queen” i „Peene Queen” będą pływać codziennie o stale określonych porach - 2 razy dziennie w kwietniu, wrześniu i październiku, a w szczycie sezonu (od maja do sierpnia) ilość rejsów zwiększy się do 4. Jednocześnie mogą one zostać wyczarterowane w dowolnie przez klienta wybraną trasę oraz wynajęte na różnej maści imprezy okolicznościowe, czy spotkania biznesowe. Turysta indywidualny za bilet normalny musi zapłacić 22 złote, ulgowy kosztuje o 5 złotych mniej. Można je nabyć codziennie w punkcie informacji turystycznej znajdującej się na nabrzeżu Wałów Chrobrego.