W jaki sposób można pobudzić współpracę małych i mikro przedsiębiorstw z jednostkami naukowymi? Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości od czterech lat realizuje program „Bon na innowacje”, który stawia sobie za cel zmniejszenie barier finansowych, blokujących współpracę nauki i biznesu.

Za pomocą „Bonu na innowacje” mikrofirmy mogą uzyskać dofinansowanie na prace rozwojowe, opracowanie nowych lub udoskonalenie istniejących rozwiązań czy wyrobów funkcjonujących w ich przedsiębiorstwie. Program ten to również możliwość sporządzenia analiz i ekspertyzy wykonalności większych przedsięwzięć rozwojowych, których firmy nie są w stanie opracować we własnym zakresie. Niestety, działalność proinnowacyjna to sfera, w której zachodniopomorskie firmy dopiero stawiają pierwsze kroki. Brak odpowiedniego przepływu informacji pomiędzy środowiskiem akademickim a biznesowym skutkuje tym, że zainteresowanie tego typu inicjatywami jest nikłe. Dowodem jest fakt, że podczas ubiegłorocznej edycji ogólnopolskiego konkursu „Bon na innowacje”, w rankingu pozytywnie rozpatrzonych wniosków, zaledwie 10% stanowiły firmy z naszego regionu. Podczas wcześniejszych realizacji programu Bon na innowacje, Wydział Informatyki Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego otrzymywał wiele zapytań dotyczących realizacji projektów obejmujących standardowe prace informatyczne, które trudno uznać za innowacyjne. Takie projekty mają mniejszą szansę na realizację w ramach tego programu, którego głównym założeniem jest wspieranie przedsięwzięć innowacyjnych, badań i transferu wiedzy. Program daje możliwość wspólnego wypracowania innowacji, które będą stanowiły element zasadniczy realizowanego projektu – mówi Jarosław Jankowski z Katedry Inżynierii Systemów Informacyjnych na WI.

Nieograniczone możliwości

Do współpracy w ramach „Bonu na innowacje” zachęcają sami naukowcy. Dlaczego? Ponieważ są także zainteresowani realizacją projektów na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, w ramach których powstaną innowacyjne technologie i systemy oprogramowania czy innowacyjne narzędzia handlu i marketingu elektronicznego. Przeniesienie na płaszczyznę gospodarczą wyników prac naukowych, pozwala na zwiększenie konkurencyjności regionalnej gospodarki. Oprócz tego, poprzez współpracę z uczelnią, firma uzyskuje technologiczne rozwiązania, zaprojektowane ściśle pod kątem jej potrzeb. U podstaw realizowanych projektów mogą leżeć metody wspomagania decyzji, sztuczna inteligencja czy metody optymalizacyjne. Tak naprawdę możliwości kooperacji są nieograniczone. W procesie projektowania systemów internetowych wykorzystuje się elementy interdyscyplinarne z pogranicza socjologii, socjotechniki i psychologii w celu zwiększenia oddziaływania na użytkownika i możliwości uzyskania określonych rezultatów pożądanych przez operatora witryny. Zainteresowanie klientów określonymi produktami cyfrowymi czy usługami elektronicznymi zależy w dużej mierze od dopasowania oferty do ich preferencji i oczekiwań, pozycjonowania firmy na rynku, odniesienia do działań konkurencji - przekonuje dr inż. Jarosław Jankowski.

Innowacje w Internecie

Jednym z obszarów realizacji projektów innowacyjnych jest dynamicznie rozwijające się środowisko biznesu internetowego. Sklepy internetowe, portale czy serwisy społecznościowe – to systemy z których korzystamy na co dzień. Ich właściwe wykorzystanie może przyczynić się do wzrostu sprzedaży, poprawy jakości usług oferowanych drogą elektroniczną, czy skuteczniejszego e-marketingu. Naukowcy przekonują, że dzięki posiadanej wiedzy i umiejętności mogą wykorzystać dane płynące z bieżącej działalności przedsiębiorstw w Internecie, by określić słabe i mocne strony firmowych witryn, a także usprawnić komunikację z klientem odbywającą się za pośrednictwem sieci. Wspólne działania w tym zakresie przekładają się na praktyczne rozwiązania, dzięki którym firma lepiej funkcjonuje i uzyskuje dostęp do szerszego grona klientów. Środowisko interaktywne daje wielopłaszczyznowe możliwości realizacji pomiarów i integracji systemów analitycznych z platformami internetowymi. Ułatwiają one prowadzenie analiz i ocenę efektów oraz dopasowanie struktur systemu do aktualnych uwarunkowań i preferencji klientów.– wyjaśnia dr inż. Mateusz Piwowarski z Katedry Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej.

Wyprzedzić konkurencję

Sukces firmy zależy od wiedzy i kompetencji osób nią kierujących. Współpraca z uczelnią tylko ten sukces potęguje. Województwo zachodniopomorskie powoli budzi się z innowacyjnego marazmu i coraz bardziej przedsiębiorcy uświadamiają sobie, że wspólnymi siłami można zdziałać więcej. Inwestorzy, którzy w obszarach funkcjonowania firm widzą miejsce dla innowacji informatycznych zawsze będą wyprzedzać konkurencję. Nowoczesne rozwiązania są na wyciągnięcie ręki. Firmy, które mają w szufladach pomysły na nowe projekty zachęcamy do udziału w programie „Bon na innowacje. Nie ponosząc ryzyka można przetestować możliwości współdziałania z wybranym ekspertem naukowym. Projekty, które okażą się rozwojowe zapraszamy do Technoparku Pomerania w Szczecinie, gdzie w kreatywnym otoczeniu łatwo można znaleźć wszystkie zasoby niezbędne dla firm - mówi Katarzyna Witkowska, menedżer ds. rozwoju z Technoparku.

Bon na innowacje

Organizator: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Cel: pobudzanie współpracy sfery małych i mikro przedsiębiorstw z jednostkami naukowymi

Beneficjenci: przedsiębiorcy mikro i małych firm

Dofinansowanie: jeden przedsiębiorca może uzyskać wsparcie o wartości maksymalnej 15 000 zł.

 


Artykuł został przygotowany w ramach kampanii „ICT LAB-MARKET – od wynalazku do produktu” współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Więcej ciekawych informacji o wspieraniu innowacyjnego biznesu oraz rozwoju branży IT można znaleźć na stronie: www.ictlabmarket.spnt.pl

[ artykuł sponsorowany ]