O powstaniu firmy home.pl zadecydowała wspólna pasja jej twórców. Wykorzystanie niszowej branży okazało się metodą na sukces. Na początku mała firma, dziś jest polskim liderem usług hostingowych. Obsługuje ponad 300 tysięcy domen internetowych. Jest jednym z najlepiej rozwijających się rejestratorów domen w Unii Europejskiej. W skrócie rekiny biznesu, twórcy znanej w całej Polsce marki. Siedziba przedsiębiorstwa oczywiście w Szczecinie. O początkach, zarządzaniu, relacjach w firmie przeczytacie w naszej rozmowie z Dyrektorem Działu Marketingu Piotrem Kapciem, jednym z założycieli home.pl.

Chcieliśmy zmieniać, połączyliśmy siły

wSzczecinie.pl: Home.pl powstało w 1997r., gdy Internet nie był jeszcze tak łatwo dostępnym medium. Skąd więc wziął się pomysł na taką właśnie firmę?

Piotr Kapcio: Wierzyliśmy, że Internet stanie się w przyszłości medium powszechnym, zbliżającym ludzi i relacje biznesowe. Dostęp do internetu i usługi hostingowe były w latach 90. dobrem ekskluzywnym i dostępnym dla nielicznych. Chcieliśmy to zmienić – oferować dobre usługi internetowe po przystępnej cenie.

wSzczecinie.pl: Jak się Pan poznał z pozostałymi założycielami przedsiębiorstwa?

Piotr Kapcio: Przyszłych wspólników poznałem przez przypadek. Korzystałem z usług firmy internetowej w której serwerami administrował Stefan Jurczyk. Dzięki niemu poznałem też Krystiana Stypułę. Okazało się, że mamy podobne zainteresowania i wizję rozwoju Internetu. Postanowiliśmy połączyć siły i zaryzykować.

Trudne początki

wSzczecinie.pl:
Jakie były największe trudności, przeszkody przy zakładaniu firmy i na początku jej działalności?

Piotr Kapcio: Problemów było wiele – trudno wskazać ten najważniejszy. Zaczynaliśmy od zera i z pustymi kieszeniami. Pomagała nam rodzina i przede wszystkim nasza determinacja w dążeniu do celu. Dekadę temu problemem było założenie łącza internetowego, sprzęt telekomunikacyjny był horrendalnie drogi i brakowało nam środków na rozwój. Lista problemów z którymi spotykaliśmy się w pierwszych miesiącach działalności była praktycznie nieograniczona.

wSzczecinie.pl:
Dziś młodych przedsiębiorców zachęcają i wspierają inkubatory przedsiębiorczości, studenckie i pozastudenckie. Czy, gdy zakładali Panowie home.pl były jakieś instytucje, które pomagały młodym przedsiębiorcom?

Piotr Kapcio: Inkubatorów wspierających e-biznes wówczas nie było, bo ta branża dopiero raczkowała. Nie korzystaliśmy też z pomocy innych instytucji – ani w zakresie finansowania ani doradztwa. Dziś jest znacznie łatwiej. Możliwości „sprzedania” pomysłu na biznes jest znacznie więcej, można też uniknąć błędów którzy popełnili inni.

Daleko nam do Wrocławia

wSzczecinie.pl:
Od niedawna mówi się, że Szczecin wkrótce może zacząć konkurować z Wrocławiem jeśli chodzi o branżę informatyczną. Zgadza się Pan z tą opinią?

Piotr Kapcio: Przykład naszej firmy pokazuje, że w Szczecinie można z sukcesem rozwijać nowe technologie i dostarczać je setkom tysięcy firm. W porównaniu do Wrocławia czy Krakowa tego typu firm jest jednak niewiele. Włodarzom Szczecina powinno dać to do myślenia.

Przedsiębiorca o przedsiębiorczości

wSzczecinie.pl:
Dziś wiele mówi się o postawach przedsiębiorczych. Jak Pan ocenia, jako doświadczony przedsiębiorca i człowiek sukcesu – przedsiębiorczość to cecha wrodzona czy można jej się nauczyć?

Piotr Kapcio: Przedsiębiorczość to połączenie cech wrodzonych, nauki i zdobytych doświadczeń. Teoria musi być zawsze podparta praktyką.

wSzczecinie.pl:
Jakie cechy charakteru pomagają być przedsiębiorczym?

Piotr Kapcio: Analityczne i kreatywne myślenie, konsekwencja i determinacja w dążeniu do celu są w mojej ocenie kluczowymi cechami dobrego przedsiębiorcy.

Ciągły rozwój

wSzczecinie.pl:
Na początku działalności home.pl było małą firmą, dziś to lider branży webhostingu zatrudniający wielu pracowników. Jak się kieruje tak dużą grupą ludzi? Co zrobić, aby praca w tak wielkiej firmie była odpowiednio skoordynowana?

Piotr Kapcio: Osoby zarządzające firmą muszą wspierać jej rozwój, stale inwestować w rozwój kadry menedżerskiej i delegować uprawnienia. Dużą firmą nie sposób sterować ręcznie, jeśli ma pozostać dynamiczną. Rynek usług internetowych rozwija się niezwykle szybko, musimy być stale gotowi do zmieniających się oczekiwań użytkowników usług.

wSzczecinie.pl:
Większość pracowników home.pl to młodzi ludzie? Czy zatrudniając pracowników zwracają Państwo uwagę, by były to osoby przedsiębiorcze?

Piotr Kapcio: Przede wszystkim szukamy osób kreatywnych, gotowych do podjęcia nowych wyzwań. Firma jest liderem rynku i wyznacza kierunki jego rozwoju. Będąc przedsiębiorczym można wiele osiągnąć i zdobyć unikalne doświadczenia.

Jak być atrakcyjnym pracodawcą?

wSzczecinie.pl: A atmosfera w firmie? Czy jest to ważna kwestia? Jak dbają Państwo o dobrą atmosferę w tak dużej firmie?

Piotr Kapcio: Dobra atmosfera pracy jest jednym z warunków osiągnięcia sukcesu w biznesie. Staramy się wsłuchiwać w oczekiwania pracowników, być atrakcyjnym pracodawcą i propagować partnerskie relacje. Na pewno mamy w tej kwestii jeszcze wiele do zrobienia, firma robi się coraz większa i trudno utrzymać jej unikalny charakter z początków działalności. Wtedy atmosfera była niemal rodzinna.

wSzczecinie.pl: Home.pl kładzie duży nacisk na reklamę? Jaką radę dałby Pan w tej kwestii przedsiębiorcom, którzy chcą rozpocząć lub właśnie zaczęli własną działalność?

Piotr Kapcio: Być konsekwentnym w działaniu. Nawet najmniejsza firma musi inwestować w wizerunek i budować markę.

wSzczecinie.pl: Dziękujemy za wywiad.