Członkowie Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej pozyskali od Tramwajów Warszawskich wagon doczepny (czyli bez silnika) typu 4ND, który przed laty jeździł po ulicach naszego miasta. Będzie jedyną doczepą dwukierunkową z ręcznie otwieranymi drzwiami w szczecińskich zbiorach.

Wagon wyprodukowano w zakładach Konstal w Chorzowie. Ciekawostką jest fakt, że już trzykrotnie pokonał on trasę między Warszawą a Szczecinem.

– Jego historia jest dość nietypowa, można powiedzieć, że zatoczyła koło – opowiada Damian Damljanowić, prezes Zarządu STMKM. – Został wyprodukowany w 1961r. i początkowo trafił do Warszawy. Gdy stolica odnawiała swój tabor, starsze tramwaje trafiały do innych miast. Ten konkretny został przydzielony do Szczecina.

Po ulicach naszego miasta jeździł jeszcze na początku lat 90. XX wieku. Później został wycofany z eksploatacji, a w 1997 t. kupił go pasjonat komunikacji z Warszawy i wagon wrócił na ponad 20 lat do stolicy. Teraz znów został przetransportowany do Szczecina. Na terenie Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie” będzie czekał na remont przygotowywany do STMKM.

Wagon jest unikatowy, bo w zasobach spółki „Tramwaje Szczecińskie” jest tylko jeden wagon doczepny, ale innego typu. Jednokierunkowy, z automatycznymi drzwiami, mocno przebudowany w latach 90. Tymczasem zakupiony właśnie egzemplarz jest dwukierunkowy, z ręcznie otwieranymi drzwiami. W dodatku nic w jego konstrukcji nie było zmieniane.

– Nasz wagon udało się zachować w oryginalnej wersji. Oczywiście wymaga remontu i mamy nadzieję, że w najbliższym czasie uda się nam go rozpocząć – mówi Damian Damljanowić. – To ostatni w Polsce tego typu tramwaj ze szczecińską historią.

Miłośnicy komunikacji miejskiej chcą, by wyremontowany wagon stał się w przyszłości atrakcją przejazdów okolicznościowych i Linii Turystycznej.

– Pozwoli przenieść się pasażerom o ok. 60 lat wstecz i poczuć klimat podróżowania z tamtej epoki – tłumaczą.

STMKM stara się również rozwijać swoją kolekcję historycznych autobusów. Stowarzyszenie właśnie prowadzi zbiórkę na kolejne remonty Autosana H9 z 1991 roku. Można ją wesprzeć na stronie: https://zrzutka.pl/u49n2d.