Od dziś, 20 sierpnia, kierowcy będą mogli korzystać z przebudowanej ul. Szafera, na której powstały dwie jezdnie po dwa psy ruchu, cztery ronda, torowisko i nowa pętla tramwajowo-autobusowa. Ze zmianami muszą się liczyć pasażerowie linii 75 i 521, które nie dojadą już na Krzekowo.


Samochody od piątku, tramwaje dopiero pod koniec roku

Szafera stała się ulicą o dwóch jezdniach z dwoma pasami ruchu. Na odcinku 1,2 km wytyczone zostały cztery ronda, na każdym skrzyżowaniu z innymi ulicami: Zawadzkiego, Jarzyńskiego, Romera i Modrą, Modrą i Szeroką (rondo turbinowe). Częścią inwestycji są też nowe chodniki i drogi rowerowe. Przebudowano uzbrojenie podziemne oraz oświetlenie.

W pasie rozdzielającym jezdnie powstało torowisko tramwajowe, po którym poruszać będą się również autobusy. Prowadzi do nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy Netto Arenie. Wybudowano tam cztery tory przy peronach tramwajowych i peronie autobusowo-tramwajowym oraz stanowiska postojowe dla autobusów. Zaprojektowano budynek socjalny z kasami biletowymi, a obok parking dla samochodów osobowych i parking dla rowerów. W całej okolicy ustawiono aż 25 wiat przystankowych.

Jednak ruch tramwajowy na razie nie zostanie uruchomiony.

– Wykonawca nadal będzie prowadził prace porządkowe oraz rozpoczną się procesy odbiorowe, próby techniczne elementów podstacji i przejazd techniczny tramwaju. Dopiero za kilka tygodni rozpocznie się końcowy odbiór inwestycji oraz proces uzyskania pozwolenia na użytkowanie. To oznacza, że tramwajem po nowym torowisku pojedziemy pod koniec roku – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy ZDiTM.

Zmiany na 2 liniach autobusowych

W związku z otwarciem ul. Szafera od piątku, 20 sierpnia, wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu linii 75 i 521. Obie będą kursować na tymczasowej trasie Dworzec Główny – Szafera (w obu kierunkach): od przystanku „Zawadzkiego Kościół” ulicą Zawadzkiego do ulicy Szafera. Na trasie uruchomione zostaną przystanki:

- „Zawadzkiego” – po południowej stronie ronda Szczecińskich Olimpijczyków,

- „Arena Szczecin” – na ul. Szafera po zachodniej stronie ronda Szczecińskich Olimpijczyków, zlokalizowany na torowisku tramwajowym,

- „Szafera” – na ul. Szafera po wschodniej stronie ronda Błękitnej Armii, zlokalizowany na torowisku tramwajowym, będący przystankiem dla wysiadających dla linii 75 i 521,

- „Szafera” – na ul. Szafera po wschodniej stronie ronda Błękitnej Armii, zlokalizowany na torowisku tramwajowym w kierunku centrum, będący przystankiem początkowym dla linii 75 i 521.

Linie 75 i 521 będą kursować według dotychczasowego rozkładu jazdy. Likwidacji ulegną tymczasowe przystanki „Romera”, „Romera Szkoła” i „Marlicza”.

4 miesiące opóźnienia

Umowę na przebudowę ul. Szafera podpisano 21 października 2019 r. Pierwotnie zakładano, że roboty potrwają 1,5 roku, przedłużyły się więc o ok. 4 miesiące.

Wykonawcą jest firma Eurovia Polska, która otrzyma za swoją pracę 125 mln zł.