W Szczecinie rok 2023 będzie naznaczony oszczędnościami, koniecznymi ze względu na coraz gorszy stan finansów miasta. Urzędnicy już ogłosili listę inwestycji, z których rezygnują. Priorytetem będzie kontynuowanie rozpoczętych wcześniej zadań, na które najczęściej pozyskano unijne dofinansowania.

Poznaliśmy projekt budżetu Szczecina na przyszły rok. Nie znajdziemy w nim zapowiadanych wcześniej inwestycji, związanych m.in. z przebudową ulic (Kniewskiej/Lubczyńskiej, Smoczej/Krzemiennej, Emilii Plater, Budzysza-Wosia, Cyfrowej i Żupańskiego) i modernizacją obiektów rekreacji (Park Kasprowicza, Głębokie, Dziewoklicz, Plaża Mieleńska).

Magistrat tłumaczy konieczność oszczędności przede wszystkim inflacją, rosnącymi cenami energii i mniejszymi niż wcześniej prognozowano wpływami z podatku PIT. Oskarża rząd o prowadzenie polityki niekorzystnej dla samorządów.

Cięcia nie oznaczają oczywiście, że miasto w ogóle rezygnuje z inwestycji. Przyjrzeliśmy się najdroższym zadaniom wpisanym do projektu budżetu na przyszły rok. Radni zajmą się nim najprawdopodobniej w grudniu, możliwe są jeszcze korekty.

Przedłużenie ul. Szafera do ul. Sosabowskiego – 22,4 mln zł

To jedyna nowa inwestycja na liście tych najdroższych. Jej celem jest budowa drogi z torowiskiem dla tramwajów, która rozpocznie się przy rondzie Żołnierzy Polskich Misji Pokojowych ONZ (skrzyżowanie Szafera i Romera), poprowadzi równolegle do ul. Szerokiej, przejdzie obok przeznaczonej do likwidacji pętli Krzekowo i połączy się z ul. Sosabowskiego. Realizacja ma potrwać do 2025 roku. Całkowity koszt 108 mln zł, z czego 56,5 mln zł pochodzić będzie z rządowego dofinansowania.

wizualizacja nowej ulicy z torowiskiem, która ma być przedłużeniem ul. Szafera

Fabryka Wody - budowa aquaparku – 27,8 mln zł

Pierwsze kąpiele w szczecińskim aquaparku mają być możliwe latem przyszłego roku. W projekcie budżetu na 2023 rok zapisano 27,8 mln zł, ale to nie koniec wydatków na ten cel. Miasto zaciągnęło na budowę Fabryki Wody kredyt, który będzie spłacany do 2041 roku. Łączna wartość tej inwestycji jest szacowana obecnie na 463 mln zł.

fot. Szczecińskie Inwestycje Miejskie

Poprawa stanu technicznego obiektów oświatowych – 35,4 mln zł

To punkt obejmujący szereg zadań związanych z bazą oświatową. Chodzi m.in. o kontynuację budowy sali gimnastycznej wraz z pomieszczeniami dydaktycznymi w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Słabosłyszących przy ul. Grzymińskiej, kontynuację przebudowy budynku Technikum Technologii Cyfrowych przy ul. Niemierzyńskiej, budowę pełnowymiarowego boiska do piłki nożnej przy Zespole Szkół nr 2 w Dąbiu czy też przebudowę budynku Bursy Szkolnej Integracyjnej przy ul. Zygmunta Starego.

fot. Nowy budynek szkolny powstający przy ul. Grzymińskiej/fot. UM Szczecin

Rewitalizacja obszaru przestrzeni publicznej i zabudowy śródmiejskiego odcinka alei Wojska Polskiego – 37,8 mln zł

Najpóźniej w sierpniu 2023 roku powinna zakończyć się przebudowa al. Wojska Polskiego. Wykonawca zapowiada jednak, że być może uda się to wcześniej. Na najbliższy rok zapisano przy tym zadaniu 37 mln zł. Łącznie, wszystkie nakłady poniesione na ten cel mają wynieść 92 mln zł.

Szczecińska Kolej Metropolitalna – 120,8 mln zł

W projekcie SKM miasto odpowiada za przebudowę otoczenia planowanych przystanków kolejowych, aby ułatwić przesiadkę na pociągi. Część prac już się skończyła, ale większość będzie prowadzona w najbliższych miesiącach (niedawno wyłoniono ostatniego wykonawcę). Taka intensyfikacja robót będzie kosztować w przyszłym roku 120 mln zł. Miejskie inwestycje powinny być zrealizowane już wcześniej, ale i tak wyprzedzają harmonogram opóźnionych prac prowadzonych na zlecenie PKP PKL (przebudowa torów i peronów). Do Polic nowymi podmiejskimi pociągami pojedziemy najwcześniej w 2026 roku.

Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie – 199,5 mln zł

Najwięcej miasto wyda na kontynuację modernizacji torowisk w kierunku Niebuszewa i Pomorzan. Szacuje się, że do 2024 roku te prace pochłoną łącznie 585 mln zł, z czego blisko 200 mln zł w następnym roku. Powinna wtedy zakończyć się przebudowa w stronę Niebuszewa. Gorzej z Pomorzanami, gdzie problemem są opóźnienia związane z remontem ul. Kolumba. Tam roboty zupełnie stanęły, trwa obecnie aktualizacja projektów instalacji podziemnych.

fot. Na ul. Kolumba roboty stanęły