Prace przy budowie pierwszego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic są na coraz bardziej zaawansowanym etapie. Jest szansa, że nowa droga zostanie udostępniona kierowcom pod koniec 2023 roku. W przyszłości zostanie ona rozbudowana dalej, połączy się z autostradą A6 oraz planowanymi: zachodnią obwodnicą Szczecina i obwodnicą Kołbaskowa.

Na zaproszenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dziennikarze mogli obejrzeć postęp prac. Na większości odcinków jest już podbudowa bitumiczna, gotowa są również konstrukcje dwóch wiaduktów nad nową trasą.

Po drodze duży węzeł i dwa wiadukty

Pierwszy etap obwodnicy Przecławia i Warzymic liczy nieco ponad 4 km. Nowa droga zacznie się na rondzie Hakena w Szczecinie i ominie obie podszczecińskie miejscowości od wschodu. Zakończy się przed Siadłem Górnym, gdzie tymczasowym rondem trasa będzie włączać się w istniejącą DK 13.

Po drodze zaprojektowano węzeł Przecław, z dwoma rondami i wiaduktem, pozwalający na zjazd w kierunku Przecławia i Ustowa (budowane są już drogi gminne, które zapewnią te relacje). Dalej jest też wiadukt nad obwodnicą, który będzie obsługiwał trasę Przecław – Kurów.

Jest szansa, ze skończą szybciej niż planowano

Wykonawcą prac o wartości 89,5 mln zł jest firma Budimex. Kontraktowy termin ich zakończenia to kwiecień 2024 roku. Jednak zarówno zamawiający, jak i budowlańcy, mają nadzieję, że uda się je sfinalizować wcześniej.

– Staramy się, aby oddać obwodnicę kierowcom przed końcem przyszłego roku. Wciąż jednak dużo pracy przed nami. W dodatku cały czas borykamy się z problemami z utrudnionym dostępem do kruszywa, dramatycznym wzrostem cen na rynku i brakiem siły roboczej. Jesteśmy jednak doświadczonym wykonawcą, który większość inwestycji, jeśli nie wszystkie, kończy w terminie. Na pewno nie będziemy sztucznie przeciągać budowy, bo zależy nam na jej jak najszybszym ukończeniu – mówi Maciej Kańkowski, dyrektor kontraktu Budimex.

To trend dominujący ostatnio na placach budowy. Coraz wyższe ceny materiałów sprawiają, że wykonawcy chcą jak najszybciej zakończyć prace przy podpisanych wcześniej kontraktach, by ograniczyć rosnące koszty. Ostateczny termin zakończenia pierwszego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic powinniśmy poznać w drugim kwartale 2023 roku.

Łączyć się będzie z dwiema innymi obwodnicami i autostradą

Projektowany jest już natomiast drugi etap. Doprowadzi on obwodnicę do nowego węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6, który powstanie w pobliżu Amazona, na wschód od istniejącego węzła Kołbaskowo (zostanie on zlikwidowany).

Fragment obwodnicy Przecławia będzie jednocześnie zalążkiem zachodniego obejścia Szczecina. Od węzła Szczecin Zachód do węzła Siadło Górne, gdzie odbije na zachód.

To jednak nie koniec przebudowy okolicznego układu drogowego. W ramach programu 100 obwodnic zaplanowano obwodnicę Kołbaskowa, która poprowadzi od nowego węzła Szczecin Zachód do Rosówka.

– Docelowo ma powstać zupełnie nowy przebieg DK 13. Od Rósowka aż do Szczecina. W ostatnim czasie do projektu musiało zostać wprowadzonych wiele modyfikacji, żeby powiązać w odpowiedni sposób zachodnią obwodnicę Szczecina i „dowiązać” w węźle Szczecin Zachód obwodnicę Kołbaskowa. Powstanie nowe połączenie Szczecina z A6, spełniające wszystkie współczesne standardy – mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Realizacji drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic można spodziewać się w latach 2026-27.