Jak małej szczecińskiej firmie udało się zaistnieć na silnie konkurencyjnym rynku usług optymalizacji zdjęć z użyciem sztucznej inteligencji.
Rozmawiamy dzisiaj z Marcinem Pusiem, reprezentującym Deep-Image.ai, szczecińską firmę zlokalizowaną w Technoparku przy ulicy Cyfrowej. Jest to historia lokalnego sukcesu o globalnym zasięgu, dlatego chcieliśmy przybliżyć ją naszym czytelnikom, jako relację ze szczecińskiego świata biznesu, oraz jako inspirację dla innych przedsiębiorców próbujących swoich sił w nowoczesnych technologiach.
Dziennikarz:
Dzień dobry Marcinie, dziękuję za spotkanie. Opowiedz proszę więcej o firmie, kim jesteście, czym się zajmujecie.
Marcin Puś:
Deep Image założono w 2019 roku, gdy zauważyliśmy potencjał w dostarczaniu usług nazywanych z angielskiego photo upscale, czyli powiększanie obrazu. Na rynku pojawiły się pierwsze modele AI, które mogliśmy przeanalizować, rozwinąć, douczyć i zoptymalizować do realizacji zadań. Szybko okazało się, że jest ogromne zapotrzebowanie na tego typu usługi i w dość krótkim czasie firma rozwinęła skrzydła.
Stopniowo ulepszaliśmy nasze usługi powiększania zdjęć, lecz cały czas inwestowaliśmy prawie wszystko w dalszy rozwój infrastruktury i modeli sztucznej inteligencji. Dodawaliśmy nowe produkty i funkcje. Stworzyliśmy generator obrazów AI, który pozwala wygenerować dowolny obraz na podstawie opisu tekstowego. Później dodaliśmy możliwość tworzenia Avatarów na bazie zdjęcia twarzy, czy wygenerowanie jednego obrazu na bazie kształtów i linii z drugiego. Aktualnie bardzo intensywnie rozwijamy też usługi dla sklepów internetowych, które poszukuję efektywnego sposobu na unifikację swoich zdjęć produktowych. Usługa ta pozwala na łatwe usuwanie tła ze zdjęcia, pozycjonowanie produktu na zdjęciu, łatwe skonfigurowanie marginesów, przycięcia, czy nawet podmianę tła na zupełnie nowe, wygenerowane przez AI.
Firma od początku, jest samowystarczalna i utrzymuje się ze sprzedaży usług klientom. Mieliśmy rundę inwestycyjną, która pomogła rozwinąć infrastrukturę serwerową, lecz cieszymy się, że możemy powiedzieć, że to przede wszystkim zadowoleni klienci finansują nasz ciągły rozwój.
D: A właśnie, skąd są klienci Deep Image? Jak Was znaleźli, do czego używają Waszych usług?
M: Na samym początku nie mieliśmy nawet Panelu na stronie, do którego możnaby się zalogować, wszystko odbywało się przez połaczenia API. Dlatego też pierwsi klienci, których zdobyliśmy reprezentowali większe firmy, które potrzebowały bardzo konkretnych rozwiązań dla swoich platform i systemów. Wraz z rozwojem interfejsu webowego i ulepszeniem usług, mogliśmy wreszcie współpracować z szerszą grupą klientów o bardziej zróżnicowanych potrzebach.
Nasi klienci pochodzą z całego świata. Większość komunikacji odbywa się w języku angielskim, największą grupę klientów reprezentują obywatele USA oraz Indii. Bardzo dużo klientów pochodzi też z różnych krajów Unii Europejskiej. Polska również stanowi dla nas istotny rynek i cieszymy się, że możemy odnosić sukcesy na lokalnym rynku. Zapewne jesteśmy jedną z bardzo niewielu firm w tej branży, gdzie zespół wsparcia klienta rozmawia w języku Polskim.
W chwili obecnej naszych klientów można scharakteryzować pod kątem usług i potrzeb, które realizują z pomocą deep-image.ai
-
Sklepy internetowe, ecommerce - to grupa klientów, która przede wszystkim poprawia jakość swoich zdjęć produktówych. Usuwają oni tła, podmieniają je, zwiększają rozdzielczość zdjęć, pozycjonują produkt na zdjęciu. Od dawna wiadomo, że atrakcyjne zdjęcia pomagają zwiększyć sprzedaż, dlatego też nie dziwi tak duże zainteresowanie właścicieli sklepów online.
-
Platformy online korzystające z połączenia API - to istotna grupa klientów, która sama posiada własny biznes, np. drukarnię online. Wykorzystują oni skrypty i połączenia API, aby zaszyć nasze usługi w ich własnym produkcie. Dla przykładu, wspomniana wyżej drukarnia, wykorzystuje Deep Image, aby każdy wgrany plik klienta poprawić i zwiększyć jego jakość, zanim zostanie on przekazany do druku.
-
Graficy komputerowi i designerzy - Osoby pracujące z materiałami graficznymi na co dzień. Potrzebują usług opartych o AI, aby poprawić jakość materiałów, którymi dysponują, wygenerować sobie brakujący element ilustracji, usunąć niechciane tło ze zdjęcia, aby wstawić tam coś innego. Są to profesjonaliści, dla których Deep Image stanowi wsparcie i przyspieszenie ich codziennej pracy.
-
Osoby prywatne - które poszukują narzędzi na swój własny użytek domowy, często hobbystycznie. Jest to w chwili obecnej bardzo szybko rosnąca grupa klientów, którzy posiadają na przykład duże ilości starszych zdjęć, trzymali je w chmurze, na Google Photos, lub w innym miejscu. Po latach ich jakość odstaje już od dzisiejszych standardów i jedynym sposobem na ich ratunek to AI powiększanie zdjęć. Jest też bardzo wiele osób, które odwiedzają deep-image.ai, aby z wykorzystaniem zdjęcia selfie wygenerować sobie Avatar w garniturze na LinkedIn czy do CV. Często też tego typu klienci korzystają z generatorów obrazów oraz kreacji Avatarów do różnych innych celów, w tym rozrywki. Np. pomysłowy kalendarz jako prezent urodzinowy, gdzie każdy miesiąc udekorowany jest zdjęciem solenizanta jako superbohatera, albo czarodzieja, zależnie czym się intersuje.
D: Rozumiem, dziękuję za tak szczegółowe wyjaśnienie. Wiemy już kim jesteście, kim są Wasi klienci, chciałem jeszcze zapytać, co Was wyróżnia na tle konkurencji? Co takiego Deep Image posiada, czego inni nie mają?
M: Możemy pochwalić się kilkoma wyróżnikami, które przyczyniają się do tego, że klienci wybierają nas zamiast usług konkurencji. Przede wszystkim samodzielnie rozwijamy nasze modele AI. Mimo, że częściowo korzystamy z istniejących już rozwiązań typu Open Source, to jednak nie ma na rynku identycznych modeli do tych, które my tworzymy i trenujemy. Jesteśmy w bliskim kontakcie z naszymi klientami, regularnie zbieramy od nich opinie i sugestie, które stanowią podstawę do dalszego rozwoju. Postawiliśmy na rozwój produktu we współpracy z klientami. Słuchamy ich potrzeb i staramy się, aby każda następna aktualizacja, każda nowa funkcja, wynikały z głosów klientów i prawdziwych komunikatów od nich, a nie z naszej iluzorycznej wizji tego, co klienci mogą chcieć.
Stawiamy na elastyczne rozwiązania, możliwość dostosowania produktu do konkretnych potrzeb danego klienta. Nie boimy się wyzwań i podejmujemy się projektów AI, które pchają całą branżę do przodu. Na koniec naszego wywiadu przywołam tutaj grupę klientów, którzy handlują samochodami i zgłosili, że usuwanie tła nie usuwa tego, co widać w samochodzie przez szyby. W chwili obecnej pracujemy właśnie nad aktualizacją, która pozwoli usuwać tła ze zdjęć samochodów (lecz nie tylko) włącznie z tłem widocznym przez szyby.
D: Dziękuję bardzo za wywiad i życzę dalszych sukcesów.
M: Dziękujemy i zapraszamy.
Komentarze
5