Dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej miasto będzie mogło kupić dwa autobusy elektryczne i trzy stacje ładowania. Miasto starało się jednak o znacznie większe środki, które miały pozwolić na zakup ośmiu takich pojazdów.

W poniedziałek w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano umowę gwarantującą dofinansowanie. Całkowita wartość projektu „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Szczecin” to 12,3 mln zł. Dotacja NFOŚiGW wynosi 6,1 mln zł i zostanie przekazana w ramach wdrażania wieloletniego programu priorytetowego pod nazwą „Zielony Transport Publiczny”.

– Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stawia sobie za cel rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w całej Polsce, bo sprzyja to zarówno poprawie jakości powietrza i życia mieszkańców, jak i rozwojowi gospodarczemu kraju – podkreśla wiceprezes NFOŚiGW Paweł Mirowski. – Problem emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczania atmosfery szkodliwymi substancjami ze strony komunikacji miejskiej występuje szczególnie w dużych miastach, takich właśnie jak Szczecin, dlatego miasto otrzymało dofinansowanie na rozwój „zielonej” mobilności.

Będą jeździć tam, gdzie „jest wysokie zaludnienie i duże natężenie ruchu”

Do Szczecina trafią 2 niskopodłogowe, klimatyzowane autobusy elektryczne, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. Znajdzie się w nich 120 miejsc, w tym minimum 35 siedzących. Przyszły wykonawca zamówienia będzie musiał dostarczyć również niezbędną infrastrukturę do ich zasilania i obsługi. Zbudowane zostaną trzy stacje ładowania autobusów elektrycznych (każda ma mieć moc 400 kW), które planowane są przy ulicach: Kołłątaja, Kolumba i Owocowej.

– Elektryczne autobusy zakupione przy wsparciu z NFOŚiGW to konkretny, praktyczny przykład wdrażania w naszym mieście idei zielonego transportu. Oba ekologiczne pojazdy skierujemy do obsługi linii komunikacyjnych na terenie lewobrzeżnej części Szczecina, gdzie jest wysokie zaludnienie i duże natężenie ruchu – mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta miasta Szczecina.

Na razie kupili 14 autobusów elektrycznych

Szczecin starał się w ramach tego programu o wsparcie na zakup 8 autobusów bezemisyjnych. Wniosek o bezzwrotne dofinansowanie w wysokości ponad 23 mln zł został złożony na początku roku. Okazało się jednak, że miasto otrzyma dotację tylko na dwa autobusy. Nadzieją na kolejne wsparcie będzie II tura konkursu, ale kryteria nie będą tam sprzyjać Szczecinowi.

Miasto rozpoczęło inwestycję w autobusy elektryczne od zakupu 8 przegubowych pojazdów (pierwsze można już spotkać na ulicach). Kontrakt o wartości 32,3 mln zł zrealizowała firma Solaris Bus & Coach S.A. Dofinansowanie z funduszy unijnych wyniosło 20 mln zł.

Solaris wygrał również miejski przetarg na 6 krótszych autobusów elektrycznych (12-metrowych). Mają być dostarczone wiosną 2022 r. Kosztowały 16,5 mln zł (dofinansowanie w wysokości 6 mln zł).