Ogłoszono przetarg na zakup 6 krótkich, 12-metrowych autobusów elektrycznych. Wcześniej magistrat zamówił już 8 dłuższych, 18-metrowych pojazdów tego typu w firmie Solaris Bus & Coach S.A.

Zamówienie w ramach nowego przetargu obejmuje zakup 6 autobusów jednoczłonowych, niskopodłogowych, fabrycznie nowych, zeroemisyjnych, o napędzie elektrycznym. Mogą mieć maksymalnie 12,5 metra długości i mają pomieścić 75 pasażerów.

– Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywania jej do doładowania magazynu energii (tzw. rekuperacji). Dodatkowo autobusy powinny być wyposażone w system ładowania plug-in, pantograf oraz panel fotowoltaiczny na dachu. Oświetlenie kabiny pasażerskiej ma być wykonane w technologii LED, ponadto znajdą się w niej ładowarki USB oraz system informacji dla pasażerów – informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

Oferty przetargowe można składać do 2 lutego 2021 r. Zwycięzca będzie miał rok na dostarczenie wszystkich pojazdów.

Koszt zakupu 6 pojazdów szacowany jest na 18,45 mln zł. Szczecin ma zagwarantowane na ten cel 6 mln zł dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) – Gepard. Dodatkowo, magistrat stara się o 9 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - bezzwrotnego wsparcia inwestycyjnego dla samorządów w czasie pandemii koronawirusa.

Zakup 8 dłuższych autobusów elektrycznych w Solaris Bus & Coach kosztował 32,3 mln zł. W tym przypadku jednak aż 20,4 mln zł wyniosło dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowe pojazdy jeszcze nie dotarły do Szczecina. Producent musi je dostarczyć najpóźniej do połowy października 2021 r.