Radni przyjęli projekty uchwał wprowadzających duże zmiany w Strefie Płatnego Parkowania. Zostanie ona rozszerzona, liczba abonamentów ograniczona, a wysokość opłat podwyższona. Urzędnicy i radni rządzącej koalicji (Koalicja Obywatelska i Bezpartyjni) tłumaczą, że celem jest zwiększenie rotacji na miejscach parkingowych w centrum. Radni Prawa i Sprawiedliwości uważają natomiast, że to „skok na kasę” mieszkańców.
Zmiany wejdą w życie 31 marca 2021 r. Za pierwszą godzinę parkowania w strefie A zapłacimy 3,60 zł (zamiast 2,80 zł), a w strefie B – 2,80 zł (zamiast 1,60 zł.). Na wniosek mieszkańców, zgłoszony podczas konsultacji społecznych projektu, raz dziennie będzie można skorzystać z bezpłatnego biletu na 15 minut.
Mniej abonamentów i droższe mandaty
Zlikwidowane zostaną abonamenty roczne. Miesięczne będą natomiast droższe i przeznaczone tylko dla osób i firm, które w Szczecinie płacą podatki. W podstrefie A opłata za miesiąc wyniesie 240 zł, a w podstrefie B – 150 zł. Te stawki proponowano wstępnie jeszcze wyższe (300 i 200 zł), ale ostatecznie zostały nieco zmniejszone. Roczna opłata zryczałtowana dla mieszkańca strefy ma wzrosnąć z 96 do 360 zł (półroczna – 180 zł).
Nowością, dostępną dla wszystkich osób, będzie możliwość wykupienia abonamentu na wybraną liczbę dni roboczych (maksymalnie 23), przy stawkach: 30 zł za jeden dzień (strefa A) i 20 zł za jeden dzień (strefa B).
Nadal za darmo parkować będą właściciele samochodów elektrycznych. Ze wzrostem cen muszą się liczyć posiadacze hybryd. Opłata zryczałtowana miesięczna dla właściciela hybrydy, której emisja CO2 nie przekracza 100 g/km ma kosztować 50 zł miesięcznie (do tej pory 10 zł za rok). Hybrydy samoładujące będą traktowane jak samochody spalinowe.
Wzrosną też opłaty za nieopłacony postój – 100 zł w terminie 7 dni i 200 zł później.
Prawie dwa razy większa strefa plus płatne parkingi niestrzeżone
SPP zostanie rozszerzona. Dziś to 80 ulic i 6853 miejsca parkingowe. Nowa SPP obejmie 140 ulic i placów, a liczba miejsc parkingowych zwiększy się do ok. 11,7 tys. W czasie sesji na wniosek radnych Koalicji Obywatelskiej skreślono z listy ulic objętych SPP ulice Strzelecką i Noakowskiego oraz odcinki ulic Jagiellońskiej, 5 lipca i Mickiewicza (za linią Bohaterów Warszawy).
Granice powiększonej strefy wyznaczą ulice: Piotra Skargi, Wyzwolenia (od ronda Giedroycia do ul. Malczewskiego), Malczewskiego, Parkowa (od ul. Malczewskiego do ul. Kapitańskiej - Starzyńskiego), Kapitańska, Jana z Kolna (od ul. Kapitańskiej do Nabrzeża Wieleckiego), Nabrzeże Wieleckie, Kolumba (od ul. Nowej do pętli autobusowej za Dworcem PKP), Owocowa, Czarnieckiego, Potulicka (od ul. Czarnieckiego do ul. Narutowicza), Narutowicza, Piastów (od ul. Narutowicza do ul. Ku Słońcu), Ku Słońcu (od ul. Piastów do ronda Pileckiego), Sikorskiego (od ronda Pileckiego do ul. Boh. Warszawy), Boh. Warszawy.
Powstaną też nowe płatne parkingi niestrzeżone, na wzór tego działającego już na pl. Orła Białego. W miejscach, gdzie dziś parkujemy za darmo. Dwa takie parkingi będą przy Jasnych Błoniach (przy ul. Szymanowskiego i Ogińskiego, 4 zł za godzinę), jeden przy Dworcu Głównym (ul. Czarnieckiego, 2 zł za godzinę) i jeden pod Trasą Zamkową (2 zł za godzinę). Te zmiany wejdą w życie trochę wcześniej niż pozostałe, bo 1 lutego 2021 r.
Argumenty za: zmiany wymuszą rotację w strefie
Zmiany te poparła większość radnych Koalicji Obywatelskiej i Bezpartyjnych. Tłumaczyli, że są one konieczne wobec stale rosnącej liczby samochodów w mieście.
– Mamy problem z wymuszeniem rotacji samochodów w strefie, co stwarza ogromne problemy z parkowaniem. Polityka jest taka, żebyśmy raczej wyprowadzali wielki ruch z centrum miasta, żebyśmy nie blokowali tych miejsc. Każdy przyjeżdżając załatwić sprawę do centrum powinien zaparkować auto w miarę komfortowo – mówił Łukasz Tyszler, przewodniczący Koalicji Obywatelskiej, podkreślając jednocześnie, że konieczne jest rozwijanie komunikacji zbiorowej.
Służyć temu ma planowane obniżenie cen sieciówek i uruchomienie nowej linii nr 90, okrążającej śródmieście Szczecina. Planowane jest też wprowadzenie roweru miejskiego czwartej generacji.
Argumenty przeciw: drastyczne podwyżki nie dając niczego w zamian
Zupełnie inaczej na tę kwestię spoglądają radni Prawa i Sprawiedliwości. Ich zdaniem głównym celem planowanych zmian jest zwiększenie wpływów do budżetu miasta.
– Wprowadzenie podwyżek, to cytując mieszkańców, „łupienie kierowców” i „skok na kasę”, bez dawania niczego w zamian. Pokazywaliśmy już ankiety, z których wynika, że zdecydowana większość szczecinian jest przeciwko. Apelujemy od początku, żeby najpierw zbudować parkingowce. A tymczasem zamiast tego miasto rozszerza strefę i planuje drastyczne, przestrzelone podwyżki – komentował Marcin Pawlicki, przewodniczący PiS.
Wynik głosowania
Zdecydował głos większości radnych, czyli Koalicji Obywatelskiej i prezydenckiego klubu Bezpartyjnych, którzy byli za przyjęciem projektów uchwał w tej sprawie. Zmiany w SPP wejdą w życie 31 marca 2021 r., a nowe płatne parkingi niestrzeżone zaczną działać 1 lutego 2021 r.
Komentarze
80