Przedstawiciele Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego w liście otwartym do premiera Mateusza Morawieckiego apelują o wpisanie Zachodniego Obejścia Szczecina do Krajowego Planu Odbudowy lub sfinansowanie tego projektu z innych źródeł rządowych. Ze swojej strony deklarują szereg inwestycji w budowę układu dróg dojazdowych do obwodnicy.

Drogowe obejście ma rozpoczynać się przy węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa, od zachodu omijać Szczecin, a później przez Police i 5-kilometrowy tunel pod Odrą, poprowadzić do Goleniowa. Pozwoli m.in. wyprowadzić z miasta ruch ciężarowy do Zakładów Chemicznych w Policach i skrócić drogę nad morze.

„Niezbędne jest zabezpieczenie odpowiedniego finansowania”

W lutym minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, w otoczeniu czołowych polityków Prawa i Sprawiedliwości z regionu, zapowiedział, że w połowie roku zostanie ogłoszony przetarg na realizację tej inwestycji. Zainteresowane jej realizacją samorządy „pilnują”, by zapisy dotyczące finansowania Zachodniego Obejścia Szczecina znalazły się w odpowiednich dokumentach.

„Deklarujemy także swoje zaangażowanie i gotowość do udziału w tym kluczowym dla nas projekcie drogowym. Żeby jednak realizacja tej inwestycji nie pozostała jedynie w sferze kolejnych zapowiedzi i obietnic niezbędne jest zabezpieczenie odpowiedniego finansowania. W związku z tym apelujemy za pośrednictwem Pana Premiera do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o wpisanie budowy Zachodniego drogowego obejścia Szczecina, wraz z drogami dojazdowymi do węzłów, do Krajowego Planu Odbudowy lub objęcie tego zadania finansowaniem z innych źródeł rządowych. Działania te zabezpieczą finansowanie inwestycji oraz umożliwią połączenie z drogami, za które odpowiadają samorządy” – czytamy w liście otwartym do premiera Morawieckiego.

Podpisali się pod nim: prezydent Szczecina Piotr Krzystek, starosta policki Andrzej Bednarek, burmistrz Polic Władysław Diakun, burmistrz Goleniowa Robert Krupowicz, wójt Dobrej Teresa Dera oraz wójt gminy Kołbaskowo Małgorzata Schwarz.

Jaki będzie wkład Szczecina w zachodnie obejście?

Samorząd Szczecina deklaruje realizację następujących inwestycji (część już trwa), które mają stworzyć sieć dróg dojazdowych do zachodniej obwodnicy:

  • III etap Trasy Północnej (Łączna – Szosa Polska);

  • przebudowa ul. Przęsocińskiej;

  • przebudowa ul. Modrej i Koralowej;

  • obwodnica Wołczkowa;

  • kolejne etapy przebudowy ul. Szafera;

  • przebudowa torowiska i układu drogowego do Mierzyna do granicy z Gminą Dobra;

  • układ drogowy “Obwodnicy Śródmiejskiej”.

  • węzeł Głębokie;

  • dostosowanie układu komunikacyjnego w ramach budowy drogi DK 10 poza Szczecin w kierunku Lubieszyna - Gmina Miasto, sfinansowanie części zadania dla fragmentu leżącego w granicach administracyjnych Miasta;

  • gotowość do włączenia ronda Hakena, do budowanej przez GDDKiA obwodnicy Przecławia i Warzymic.

Krajowy Plan Odbudowy, do którego miałaby zostać wpisana obwodnica, to program modernizacji gospodarki po pandemicznym kryzysie, finansowany z unijnych funduszy Europejskiego Instrumentu Odbudowy.