Minister infrastruktury podpisał aneks do programu inwestycyjnego, który gwarantuje 411 mln zł na wykonanie projektu budowlanego i wykup gruntów pod budowę zachodniego drogowego obejścia Szczecina. Prace przygotowawcze planowane są do 2024 r, a obwodnica powinna być gotowa ok. 2030 roku.

Decyzje w tej sprawie zapadły w piątek w Ministerstwie Infrastruktury. W poniedziałek poinformowano o szczegółach podczas konferencji prasowej w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie.

– Miałem przyjemność podpisać aneks do programu inwestycyjnego i zapewnić bardzo wysokie środki na zaprojektowanie, a także wykup gruntów pod budowę zachodniej obwodnicy Szczecina. To 411 mln zł. Oczywiście po wykonaniu tej dokumentacji przejdziemy do fazy budowlanej. Tam środki finansowe zapewnione przez rząd Prawa i Sprawiedliwości będą liczone już w miliardach złotych – mówił Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.

Najpierw projekt, później przetarg na wykonawcę

Szacuje się, że budowa zachodniego obejścia Szczecina pochłonie ponad 6 mld zł. Ponad 50-kilometrowa trasa miałaby rozpoczynać się w węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa, od zachodu omijać Szczecin, od północy Police, a później przez 5-kilometrowy tunel pod Odrą poprowadzić w kierunku Goleniowa.

Początkowo zapowiadano, że inwestycja zostanie zrealizowana w formule zaprojektuj i wybuduj, w której jeden wykonawca odpowiada za cały proces inwestycyjny. Zdecydowano się jednak rozdzielić te dwa etapy i najpierw ogłosić przetarg tylko na projekt. Pozwoli to na szybszą realizacją inwestycji (o co najmniej pół roku), bo nie trzeba będzie czekać na zatwierdzenie nowego rządowego programu budowy dróg krajowych, który zapewni całą sumę na realizację obwodnicy.

– Program budowy dróg krajowych musi przejść ocenę strategiczną, która będzie trwała co najmniej do połowy przyszłego roku. I do tego czasu musielibyśmy czekać. Dzięki decyzji o zmianie formuły już teraz możemy ruszać z inwestycją, wykupywać grunty, projektować. W momencie kiedy program będzie przyjęty, będziemy o jeden wielki krok do przodu – podkreślał wojewoda Zbigniew Bogucki.

W czasie najbliższych tygodni przetarg na prace projetkowe

Za realizację inwestycji będzie odpowiadał szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwszym krokiem będzie wyłonienie wykonawcy prac projektowych.

– Mamy przygotowane dokumenty, kończymy uzgodnienia techniczne. W ciągu najbliższych tygodni będziemy ogłaszać postępowanie przetargowe – mówił Łukasz Lendner, dyrektor GDDKiA Oddział w Szczecinie.

200 mln zł na wykup gruntów

Ważną częścią planowanych na najbliższe miesiące prac przygotowawczych będzie wykup gruntów pod budowę zachodniej obwodnicy. Przeznaczonych na to zostanie ok. 200 mln zł z przekazanych przez Ministerstwo Infrastruktury 411 mln zł. W tym przypadku też korzystne jest przyspieszenie inwestycji przez zmianę formuły jej realizacji.

– Dzięki temu o rok, półtora szybciej wykupimy nieruchomości i będzie zarezerwowany plac dla całej inwestycji. Do 2024 r. środki zapisane w programie budowy dróg zostaną zatwierdzone i na spokojnie będziemy mogli kontynuować realizację tej inwestycji – tłumaczył dyrektor Lendner.

Zielone światło dla obwodnicy Mierzyna

Wraz z budowę zachodniej obwodnicy Szczecina konieczne jest przygotowanie sieci dróg dojazdowych. Jedną z nich będzie obwodnica Mierzyna, planowana od ul. Ku Słońcu w Szczecinie (okolice Castoramy) do węzła Dołuje. Ministerstwo Infrastruktury dało właśnie zielone światło dla realizacji tej inwestycji. Jej wartość szacowana jest na 180 mln zł.

Co zrobiono do tej pory w sprawie zachodniej obwodnicy? Dzięki staraniom i pieniądzom samorządu województwa (ok. 10 mln zł) uzyskano decyzję środowiskową (grudzień 2017). Później GDDKiA zabezpieczyła finansowanie na wykonanie badań podłoża wraz z elementami Koncepcji Programowej (sierpień 2018 – 24,5 mln zł). W połowie 2021 r. zatwierdzono dokumentację koncepcyjną.

Ostrożne zapowiedzi mówią, że pierwsi kierowcy wjadą na zachodnią obwodnicę ok. 2030 roku.