Wydano decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla budowy obwodnicy Gryfina w ciągu DK31. Inwestycja będzie mogła ruszyć już w przyszłym tygodniu.

Planowana obwodnica będzie miała 5,6 km długości i ominie Gryfino od wschodu. Zaprojektowano jednojezdniową drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z czterema rondami – na początku i końcu obwodnicy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Na nowej trasie powstaną też wiadukty, przejścia dla małych zwierząt, przepusty dla płazów i ekrany akustyczne.

Wykonawcą inwestycji, w formule zaprojektuj i wybuduj, jest konsorcjum firm Roverpol (lider) i Rover Infraestructuras, znane w Szczecinie z budowy węzłów Łękno i Granitowa oraz przebudowy al. Jana Pawła II (wszędzie nie obyło się bez opóźnień). Część obejmująca projektowanie została zrealizowana zgodnie z planem w czasie 10 miesięcy.

Teraz czas na prace budowlane, które mają zająć 19 miesięcy, ale z wyłączeniem okresów zimowych. Obwodnica powinna być więc gotowa w IV kwartale 2024 roku. Wartość kontraktu to 74,7 mln zł.

Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obwodnica Gryfina jest częścią rządowego programu budowy 100 obwodnic w latach 2020-2030. W jego ramach w województwie zachodniopomorskim planowanych jest jeszcze 8 takich inwestycji, obwodnice: Szczecinka, Kołbaskowa, Wałcza, Szwecji, Rusinowa, Człopy Stargardu i Złocieńca.