Rozpoczynają się konsultacje społeczne w sprawie lokalizacji stacji Szczecińskiego Roweru Miejskiego na Prawobrzeżu. Urzędnicy podali również wstępną ich listę. Okazuje się, że jak na razie rower miejski dotrze tylko do Dąbia, Zdrojów oraz na osiedla Słoneczne, Majowe i Bukowe. Na razie szans na jakąkolwiek z 29 stacji nie mają mieszkańcy Kijewa, Podjuch, Płoni, Wielgowa, Załomia i osiedla Kasztanowego.

Kiedy poznamy ostateczną listę stacji?

Planuje się, że 29 stacji roweru miejskiego powstanie na Prawobrzeżu. Na razie urzędnicy chcieliby je umiejscowić w najbardziej zagęszczonych ludnościowo osiedlach: Dąbiu, Zdrojach, osiedlach Słonecznym, Majowym i Bukowym. Na pewno ta wiadomość zmartwi mieszkańców pozostałych części prawobrzeżnego Szczecina, którzy liczyli na to, że stacje rowerowe powstaną również u nich. Nic jednak straconego. Ciągle trwają konsultacje m.in. z radami poszczególnych osiedli, które mają się zakończyć do 15 września. Ostateczna lista stacji zostanie przedstawiona mieszkańcom do końca bieżącego miesiąca.

Proponowaną lokalizację poszczególnych stacji można sprawdzić tutaj: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zpjzSAZsJ5RM.k1nfc00yyc9A

Co zadecydowało o lokalizacji stacji?

Wśród czynników, które zadecydowały o takich, a nie innych propozycjach operatora Szczecińskiego Roweru Miejskiego jest m.in. uzupełnienie komunikacji miejskiej z naciskiem na Szczeciński Szybki Tramwaj, którego pętla zlokalizowana jest przy ul. Turkusowej pomiędzy Zdrojami a osiedlem Słonecznym. Ponadto, według urzędników, stacje powinny powstać w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych, centrów usługowo – handlowych, szkół i urzędów. Odległość pomiędzy stacjami powinna się mieścić w przedziale 300 – 500 metrów.

Szczeciński Rower Miejski a inne miasta

Obecnie w Szczecinie istnieją 34 stacje wraz z 370 jednośladami. Jeden rower przypada na trochę ponad 1000 mieszkańców. Na stronie operatora roweru miejskiego zarejestrowało się jak do tej pory ponad 22 tysiące użytkowników. Jak wypadamy na tle innych polskich miast? Okazuje się, że nie wszędzie istnieje system roweru miejskiego. Do nich zaliczają się Kielce, Gdańsk i Gdynia. W Trójmieście powstało jedynie 8 stacji w najmniejszym Sopocie.

Mniej stacji rowerowych od Szczecina jak do tej pory posiadają Katowice (30), Toruń (26), Rzeszów (20) i Opole (16). Poznań, choć ma więcej stacji (37), posiada mniej zarejestrowanych użytkowników (trochę ponad 16 tysięcy). W 2015 roku z rowerem miejskim ruszył Kraków. Zaczął od 34 stacji, tak samo jak Szczecin.

Od naszego miasta większą liczbą stanowisk rowerowych i użytkowników szczycą się Lublin (41 stacji i ponad 38 tysięcy osób), Białystok (46 stanowisk i 33 tysiące użytkowników), Wrocław (73 stacje i 100 tysięcy zarejestrowanych) oraz bezkonkurencyjna Warszawa (197 stacji i aż 340 tysięcy cyklistów). Ciekawą, tegoroczną nowością w rowerowych ofertach, np. w stolicy i Lublinie są tandemy. Cieszą się one sporym zainteresowaniem wśród cyklistów. Swój wynik Szczecin polepszy już w przyszłym roku, kiedy to mieszkańcy będą mogli korzystać z aż 63 stacji rowerowych. Choć o tandemach na razie nic nie wiadomo. 

Miasto na budowę nowych stacji chce przeznaczyć 2,9 mln złotych.