– Trzeba cieszyć się, że rząd naszego państwa dostrzegł Szczecin i Police z chemicznym, państwowym gigantem – mówi prezydent Piotr Krzystek, przypominając jednocześnie o wieloletnich staraniach miasta, by ta inwestycja doszła do skutku. To reakcja na zapowiedź ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, że w połowie tego roku zostanie ogłoszony przetarg na Zachodnie Obejście Szczecina.

Minister Adamczyk ogłosił to na środowej konferencji prasowej, w otoczeniu najbardziej znaczących polityków Prawa i Sprawiedliwości w regionie. O tej inwestycji mówi się od dawna, od 2018 r. prowadzone były przygotowawcze prace geologiczne.

– Te prace się zakończyły. W połowie bieżącego roku ogłosimy przetarg na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina – poinformował minister Adamczyk, który nie mógł się powstrzymać od politycznych złośliwości. – Tylko jeden kataklizm mógłby powstrzymać tę budowę – to dojście opozycji do władzy. Tylko taka przeszkoda mogłaby tę inwestycję zatrzymać.

– Niepokoić może nas polityczna narracja obok tej informacji – ale Szczecin trzyma za słowo! – skomentował prezydent Krzystek.

Przetarg najpóźniej za 133 dni?

Miejscy urzędnicy obliczyli już, że do zapowiadanej połowy roku (30 czerwca) zostało dokładnie 133 dni. Liczą, że w tym okresie obietnica ogłoszenia przetargu zostanie zrealizowana.

Prezydent podkreślił również, że Szczecin we współpracy z innymi samorządami, instytucjami oraz Stowarzyszeniem Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, przez lata przygotował wiele dokumentów potwierdzających konieczność budowy Obejścia Zachodniego. To m.in.: „List intencyjny pomiędzy Gminą Miasto Szczecin, Gminą Police, Powiatem Polickim oraz Grupą Azoty Zakłady Chemiczne Police S.A. w zakresie wspólnego finansowania i zakresu prac przygotowawczych” czy „Decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia”.

Obwodnica ma rozpocząć się na węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa, od zachodu ominie Szczecin, a później przez Police i 5-kilometrowy tunel pod Odrą, poprowadzi do Goleniowa. Według obecnych szacunków, 50-kilolmetrowa trasa może być gotowa w 2028 r.

Zachodnie Obejście Szczecina pozwoli wyprowadzić z miasta ruch ciężarowy do Zakładów Chemicznych w Policach. Dla wielu mieszkańców lewobrzeża znacząco skróci się również droga nad morze.