2,2 miliarda złotych będzie kosztować modernizacja linii kolejowej Szczecin – Poznań, dzięki której podróż do stolicy Wielkopolski skróci się o 20 minut. Ma być nie tylko szybciej, ale i bezpieczniej. Poza wymianą torów inwestycja obejmie przebudowę wiaduktów i przejazdów drogowo-kolejowych, remont blisko 40 peronów oraz eliminację barier architektonicznych.
Pierwsze zadanie na półmetku
Prace rozpoczęto w czerwcu br. od modernizacji torów na odcinku między Słonicami (koło Choszczna) a Szczecinem Dąbie. Wymieniane są szyny, podkłady oraz tłuczeń. Jak informuje PKP, we wrześniu roboty przekroczyły półmetek. Do tej pory wbudowano przeszło 75 km nowych szyn na ponad 37 km torów. Wymieniono prawie 63 tys. podkładów oraz 45 tys. ton tłucznia. Ten zakres prac zakończy się do czerwca 2018 r. Jego koszt to 140 mln złotych. Linia będzie wówczas przystosowana do przejazdu pociągów z prędkością do 160 km/h, dzięki czemu czas podróży najszybszymi pociągami między Szczecinem a Poznaniem skróci się o około 20 minut.
Kolej na pasażerów
Kolejny etap inwestycji rozpocznie się pod koniec 2018 roku i zakończy w 2020 r. Obejmie modernizację stacji i przystanków na odcinkach między Poznaniem a Wronkami i Słonicami a Szczecinem. Pociągi między stacjami będą wówczas jeździć już po zmodernizowanych torach.
Na 8 stacjach i przystankach przebudowanych zostanie 37 peronów. Powstaną nowe wiaty, oświetlenie i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Wykonawca zajmie się też wymianą torów, sieci trakcyjnej i układów zasilania na stacjach i przystankach. W Stargardzie zostanie wybudowane Lokalne Centrum Sterowania Ruchem. Planowana jest również przebudowa 44 przejazdów kolejowo-drogowych oraz modernizacja 12 wiaduktów kolejowych. 47 nowych obiektów, zgodnie z wymogami ochrony środowiska, zapewni przejścia dla zwierząt.
Modernizacja linii kolejowej Poznań – Szczecin, na odcinkach Poznań – Wronki i Słonice – Szczecin Dąbie to jedna z największych inwestycji realizowanych do 2020 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków finansowych instrumentu UE „Łącząc Europę”. Jej całkowity koszt wynosi około 2,2 mld zł, z czego około 1,82 mld zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
Komentarze
7