Zanim wyjedzie na ulice, pracownicy spółki Tramwaje Szczecińskie muszą wykonać przy nim ostatnie prace montażowe. Najpóźniej do maja poznański Modertrans powinien zrealizować zamówienie na drugi tramwaj dwukierunkowy, a szczecińscy urzędnicy już zapowiadają, że skorzystają z prawa opcji kupna kolejnych dwóch takich pojazdów.

Za dwa pierwsze tramwaje dwukierunkowe miasto zapłaci 12,5 mln zł. Kupione zostały w częściach do montażu przez pracowników Tramwajów Szczecińskich. Przy pierwszym składzie dużą część prac wykonano już w Poznaniu i w poniedziałkowy poranek dotarł on do Szczecina niemal kompletny.

– Prace montażowe zostały wykonane przez naszych pracowników w hali produkcyjnej u Wykonawcy. To pozwoli na szybsze włączenie pojazdu do eksploatacji. Po rozładunku pojazdu rozpoczną się prace przygotowujące związane między innymi z wykonaniem prób dynamicznych oraz uruchamianiem i konfiguracją poszczególnych systemów w pojeździe. Nowy nabytek musi być także dostosowany do szczecińskiej specyfiki - informacja pasażerska, monitoring, system zarządzania zajezdnią. Przeprowadzone zostaną również szkolenia praktyczne motorniczych i obsługi zajezdniowej – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.

Zakupiony tramwaj to Moderus Beta MF 29 AC BD. Tramwaj dwukierunkowy, przegubowy, wieloczłonowy i częściowo niskopodłogowy. Posiada kabiny motorniczego na obu końcach i drzwi z obu stron. To sprawia, że jest cięższy i zapewnia mniej miejsc niż podobnej długości klasyczne tramwaje. Ale wady te rekompensuje jego największa zaleta. Nie potrzebuje pętli na końcu swojej trasy, wystarczy tzw. krańcówka (układ torów z rozjazdem). Zawracanie umożliwiają również specjalne nakładki, które można tymczasowo umieścić w niemal dowolnym miejscu na torowisku. To pozwoli na większą elastyczność w przypadku remontów czy awarii, gdy trasa ulega skróceniu.

Wybrane dane techniczne tramwaju częściowo niskopodłogowego, dwukierunkowego:

- długość tramwaju 28,25 m,

- szerokość tramwaju 2,354 m,

- liczba miejsc ogółem 196 (w tym siedzących: stałych 40, uchylnych 6),

- udział niskiej podłogi wynosi 25%,

- system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego oraz kabiny motorniczego (klimatyzacja całopojazdowa),

- dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego w części niskopodłogowej (oznakowane na podłodze dużym znakiem graficznym) oraz dwie platformy ułatwiające wjazd na wózkach inwalidzki (po jednej dla każdego kierunku jazdy),

- system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy), monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, w każdym członie, w przedziale pasażerskim będą zainstalowane po dwa podwójne gniazda zasilające typu USB do ładowania telefonu komórkowego.

Do końca 2021 r. Tramwaje Szczecińskie muszą zdecydować, czy chcą zamówić w Modertransie jeszcze dwa komplety części do montażu kolejnych takich składów dwukierunkowych. Są już zapowiedzi, że Szczecin skorzysta z tej opcji.