Mowa o 1200-metrowym odcinku ulicy Sosabowskiego, łączącym dotychczasową ulicę Sosabowskiego z ulicą Szafera. Na nowo wybudowany fragment arterii pierwsi kierowcy wjadą w poniedziałek (24 czerwca) o godz. 07:00.

– Powodem przedpremierowego otwarcia nowej części ulicy Sosabowskiego jest budowa ronda na skrzyżowaniu ulic Szerokiej i Żniwnej, a to z kolei wiąże się z koniecznością zamknięcia fragmentu ulicy Szerokiej. Otwarcie nowej części ulicy Sosabowskiego pozwoli utrzymać komunikację między osiedlem Zawadzkiego i Krzekowem a zachodnimi obszarami Szczecina – tłumaczy Wojciech Jachim, rzecznik prasowy miejskiej spółki Tramwaje Szczecińskie, która jest inwestorem.

Jak zaznacza, to nadal będzie plac budowy, więc na razie do dyspozycji kierowców będzie po jednym pasie jezdni w każdą stronę. Docelowo nowy odcinek ul. Sosabowskiego będzie arterią z dwoma pasami jezdni w każdą stronę, chodnikami, drogami rowerowymi i dwukierunkowym torowiskiem pośrodku.

Więcej zmian pod koniec tygodnia

Z kolei pierwsze tramwaje pojawią się na nowym torowisku w sobotę, 29 czerwca. Ulicą Sosabowskiego będą kursować linie 5 (ze Stoczni Szczecińskiej) i 7 (z Turkusowej), jadące w kierunku pętli Osiedle Zawadzkiego. Po drodze zatrzymają się na nowym przystanku „Modra”. Przystanek „Krzekowo” na razie nie będzie obsługiwany.

Natomiast wieczorem 28 czerwca wstrzymany zostanie ruch tramwajowy w kierunku pętli Pomorzany, a od 1 lipca zamknięty dla ruchu kołowego zostanie odcinek między pl. Szyrockiego a ul. Milczańską. To oznacza początek przebudowy al. Powstańców Wielkopolskich. Linia 12 zostanie zawieszona, „jedenastki” będą kursować na trasie Niebuszewo – Ludowa, a tramwaje linii 10 pojadą z Gumieniec na Głębokie. Dodatkowo od 1 lipca dwukierunkowe tramwaje (które nie będą już potrzebne na ul. Mickiewicza) zostaną przekierowane na trasę: pl. Żołnierza Polskiego – pl. Szyrockiego (jako linia 4). 

Odetchniemy dopiero w 2025 roku

Wszystkie prace na ul. Sosabowskiego powinny zakończyć się w lutym 2025 roku. Wykonawcą jest konsorcjum spółek Tormel i Stanled I. Koszt inwestycji to 102 mln zł.

Prace w al. Powstańców Wielkopolskich obejmą przebudowę jezdni, chodników, torowisk, infrastruktury podziemnej (m.in. nowe wodociągi), oświetlenia i trakcji tramwajowej. Modernizację przejdą dwa wiadukty, pojawią się drogi i pasy rowerowe. Dodajmy, że w drugim etapie prac wyłączony zostanie odcinek od ul. Milczańskiej do pętli Pomorzany. Prace mają zakończyć się w lipcu 2025 roku.

Wcześniej, bo w listopadzie 2024 roku ma wreszcie zakończyć się przebudowa ul. Kolumba i całego ciągu komunikacyjnego w kierunku Pomorzan, wraz z pętlą tramwajową. Nieco szybciej ma być możliwa komunikacja tramwajowa na ulicach Dworcowej i Nowej.

W tym przypadku wykonawcą wszystkich prac jest firma ZUE. Wartość inwestycji to 592,5 mln zł, z czego 356,2 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.