Kolejna nowość motoryzacyjna, którą można już zobaczyć na ulicach naszego miasta. Od wprowadzenia na rynek Nissana X-Trail w 2001 roku na całym świecie sprzedano ponad 7 milionów sztuk tego modelu, a tym samym stał się on jednym z najpopularniejszych rodzinnych samochodów na świecie. Czwarta generacja stanowi kolejny etap zelektryfikowanej ofensywy produktowej tego japońskiego producenta. Nowy X-Trail jest dostępny w wersji 5- oraz 7-osobowej.

Napęd e-POWER

Nowy Nissan X-Trail jest drugim europejskim modelem Nissana, który został wyposażony w innowacyjny układ napędowy e‑POWER. To unikatowe rozwiązanie w zakresie elektryfikacji oferowane jest tylko przez Nissana. Napęd e-POWER pozwala cieszyć się wrażeniami z jazdy samochodem z napędem elektrycznym bez konieczności doładowywania baterii.
 
W skład układu e-POWER w modelu X-Trail najnowszej generacji wchodzą: zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 150 kW, wysokowydajna bateria, silnik spalinowy o zmiennym stopniu sprężania i pojemności 1,5 l, generator prądu oraz falownik. Ten unikatowy napęd powoduje, że moc na koła przenoszona jest wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, czego skutkiem jest natychmiastowe i płynne przyspieszenie. Moc układunapędowego wynosi do 150 kW (204 KM).
 
Wyjątkową cechą systemu e-POWER jest fakt wykorzystania silnika benzynowego jedynie w celu wytwarzania energii elektrycznej – koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów, co przekłada się na dużą oszczędność paliwa w warunkach miejskich.
 
Kluczową kwestią przy opracowywaniu systemu e-POWER do modelu X-Trail była konieczność zapewnienia „naturalnych” doznań z jazdy – dopasowania prędkości obrotowej silnika spalinowego do prędkości samochodu. Funkcja „linear tune” steruje pracą silnika benzynowego w taki sposób, by zapewnić odpowiednią prędkość obrotową zgodną z prędkością na drodze, aby uniknąć efektu „niespójności osiągów”, który często występuje w tradycyjnych samochodach hybrydowych podczas nagłego przyspieszenia. Drugą zaletą tego rozwiązania jest to, że silnik pracuje jedynie w takim zakresie obrotów, jakie są konieczne, co oznacza, że są one relatywnie niższe w warunkach miejskich i podmiejskich.
 
Oprócz tych korzyści, układ e-POWER gwarantuje cichą jazdę. Przykładowo, przy prędkości 40 km/h dźwięk silnika jest średnio o 8 dB cichszy w porównaniu do konkurencyjnych modeli. Najlepiej przekonać się o tym podczas jazdy testowej.