Melpomenowe namuzowywanie Szczecina, trwające przez cały ostatni tydzień, zakończone zostało wczoraj galą finałową. XLIX Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt 2014 dobiegł końca, a zwycięzcami festiwalu okazali się nie tylko aktorzy i reżyserzy, ale też... widzowie.
Charyzmatyczne osobowości
Zgodnie z założeniem organizatorów przegląd miał być różnorodny, zaskakujący, nieoczywisty. Propozycje konkursowe stanowiły zatem odzwierciedlenie różnych nurtów współczesnego teatru. Wizualnie eksperymentalny “Exit”, performatywny “Projekt P” czy publicystyczno-dokumentalne “Jeżyce Story”, sąsiadowały w programie wydarzeń, z nowym odczytaniem szekspirowskiego “Koriolana” oraz przedwojennej sztuuki “Kazimierz i Karolina” Odona von Horvatha. W tej konfrontacji metod twórczych i scenicznych strategii uwodzenia widzów, najbardziej interesujące okazały się spektakle, ukazujące charyzmatyczne, mocne osobowości, przedstawione w odmienny, nieszablonowy sposób.
Najważniejsze nagrody
Jury w składzie: Magda Fertacz (przewodnicząca), Jon Refsdal Moe, Paweł Płoski i Paweł Wodziński, po zobaczeniu dziesięciu spektakli konkursowych, przyznało Główną Nagrodę (ufundowaną ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) dla najlepszego spektaklu w wysokości 10 000 złotych, twórcom przedstawienia „Caryca Katarzyna” z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach w reżyserii Wiktora Rubina, „za odwagę mówienia głosem nie nabytym, ale autentycznym” Natomiast Grand Prix, czyli Wielką Nagrodę Publiczności, (w wysokości 10 000 zł) oraz statuetkę ufundowaną przez Prezydenta Miasta Szczecina otrzymał (uzyskawszy 57 głosów ze 176 oddanych łącznie), spektakl ,,Chopin bez fortepianu” w reżyserii Michała Zadary. Spektakl ten został też uhonorowany Nagrodą Promocyjną im. Kazimierza Krzanowskiego, (w wysokości 4 000 zł), a odtwórczyniroli narratorki – Barbara Wysocka, została doceniona przez dziennikarzy, którzy przyznali jej swą nagrodę.
Autorka tekstu “Carycy...”, Jolanta Janiczak, otrzymała także wyróżnienie (i kwotę 2.500 zł) “za nieuleganie dysfunkcji, jaką jest pisanie sztuk łatwych i przyjemnych”.
Nagroda za śmiałość
Nagroda Magnolii – Nagroda Miasta Szczecina (w wysokości 8 000 złotych) przekazana zostanie twórcy i wykonawcy spektaklu „Projekt P”- Ivo Dimchevowi,, który został doceniony „za polityczną i społeczną niepoprawność, kwestionowanie uwarunkowań i ograniczeń osobistych i kulturowych. Właśnie ten performatywny live-akt wzbudził najwięcej komentarzy i sprzecznych ze sobą opinii widzów. Jury dopisało dowcipną puentę do tej dyskusji, gdyż zdecydowało się przyznać wyróżnienie dla... „Całującej się Pary” z Projektu P Ivo Dimcheva „za niewinny gest wolności”. Zatem widzowie, którzy wyszli na scenę (mężczyzna to wolontariusz, zatrudniony przy Kontrapunkcie) i śmiało wykonali zadanie powierzone im przez reżysera, całując się przez pięć minut, otrzymali 2.500 zł !
Finałowa rozprawa
Po ceremonii ogłoszenia wyników przeglądu publiczność w Teatrze Współczesnym, zobaczyła finałowy spektakl, którym była inscenizacja Marcina Libera „Na Boga !”. Ten interesujący w warstwie wizualnej, wykorzystujący muzykę Diamandy Galas i kantaty Bacha, radykalny komentarz do religijnej i politycznej kondycji współczesnych Polaków, to kolejna produkcja Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, jaką widzimy w Szczecinie podczas Kontrapunktu.
Michał Pabian dokonał dramaturgicznej obróbki tekstu Jarosława Murawskiego, w którym odzwierciedlony został nieustający i nabierający na sile, konflikt wartości i postaw, przenoszony na grunt artystycznych koncepcji i politycznych deklaracji. W dialogach znajdujemy odniesienia do poznańskiego Teatru Ósmego Dnia, krakowskiego Teatru Starego, bo „Na Boga !” jest nie tylko rozprawą na temat duchowości wykorzystywanej dla korzyści, a nawet zbrodni. To także rewizja poglądów dotyczących funkcjonowania polskiego teatru, który tylko pozornie mówi własnym, niezależnym głosem. Spektakl jest więc przewrotną, wymagającą od widza szczególnej uwagi, wypowiedzią, wyartykułowaną przez bardzo dobry skład aktorski.
Komentarze
0