W niedzielę, 9 czerwca, pociągi regionalne po raz pierwszy zatrzymają się na nowych przystankach kolejowych – Szczecin Żydowce i Szczecin Trzebusz. W ciągu kolejnych sześciu tygodni oddane do obsługi mają zostać dwa kolejne – Szczecin Dunikowo i Szczecin Łasztownia.
Nowe przystanki powstały w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Pierwsze dwa zostaną włączone do eksploatacji wraz z czerwcową korektą rozkładów jazdy.
Na tle wielkiego komina
Przystanek Szczecin Żydowce zlokalizowany jest na linii w kierunku Gryfina, na wysokości dawnej fabryki Wiskord.
– Zasadnicze prace toczyły się tutaj w zeszłym roku. Były skoordynowane z robotami przy przebudowie stacji Szczecin Podjuchy. Teraz przystanek jest po wszystkich odbiorach, przygotowany do przyjęcia pasażerów. W gablotach wiszą już nowe rozkłady jazdy obowiązujące od niedzieli – mówi Maciej Korzeniewski, zastępca dyrektora Regionu Zachodniego PKP PLK.
Nowe perony mają długość po 130 metrów i odpowiednią wysokość, ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostały wyposażone standardowo, tak jak inne przystanki oddawane w ostatnich miesiącach. Zamontowane zostały wiaty, ławki, stojaki rowerowe i oświetlenie LED. Są też tablice oraz gabloty z rozkładami jazdy. Dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się przygotowano pochylnie i ścieżki naprowadzające.
Przystanki dla pracowników firm ze stref ekonomicznych
Podobnie wygląda nowy przystanek Szczecin Trzebusz. Powstał na linii w kierunku Goleniowa, w pobliżu rozbudowującej się strefy ekonomicznej, w której siedziby lokują kolejne firmy.
Z myślą o pracownikach przygotowywany jest też przystanek przy innej strefie ekonomicznej – Szczecin Dunikowo (na linii w kierunku Stargardu). – Pod koniec czerwca oddamy go do użytku – zapowiada Maciej Korzeniewski.
Tutaj wysiądą turyści na finał regat TSR?
Nieco dłużej trzeba będzie poczekać na uruchomienie przystanku Szczecin Łasztownia (na Kępie Parnickiej, przy moście kolejowym). Ma ułatwić komunikację podczas finału The Tall Ships Races, dlatego musi być gotowy przed sierpniowymi regatami. Teraz mówi się o połowie lipca, choć wcześniej zapowiadano, że przyjmie pierwszych pasażerów już w czerwcu.
– Liczyliśmy się z opóźnieniem, ze względu na skomplikowaną sytuację. Przystanek położony jest bezpośrednio za łukiem kolejowym, na obiekcie mostowym i były problemy z widocznością sygnałów wyświetlanych dla maszynistów na semaforach. Konieczne było uzyskanie odstępstw od przepisów i dopiero później mogliśmy zacząć ostatnie prace, które jeszcze trwają – tłumaczy Maciej Korzeniewski.
Nie ma natomiast przeszkód, by pociągi na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Port Centralny jeździły od niedzieli (9 czerwca) znów po obu torach.
Prace w Dąbiu, Zdrojach i na przystankach w stronę Gryfina
W ramach projektu SKM, na prawobrzeżu przebudowę przejdą jeszcze dwa przystanki. Na stacji Szczecin Dąbie trwa budowa tunelu pod torami. A za dwa tygodnie rozpoczną się roboty na przystanku Szczecin Zdroje.
Prace prowadzone są również na przystankach poza Szczecinem, na linii w kierunku Gryfina. W Czepinie gotowy jest jeden peron, drugi ma być oddany do końca czerwca. W Daleszewie finalizacja budowy drugiego peronu zapowiadana jest na koniec sierpnia. W samym Gryfinie trwają prace związane z budową i odbiorem wind. Pasażerowie mają z nich skorzystać pod koniec czerwca.
Dużo więcej czasu zajmie uruchomienie przystanków kolejowych w stronę Polic. Przebudowa infrastruktury SKM na linii nr 406 ma potrwać do końca 2025 roku.
Komentarze
5